W nocy z 31 października na 1 listopada TBM Katarzyna wznowiła drążenie głównego tunelu pod Łodzią, po wzmocnieniu gruntu pod budynkami Próchnika 44 oraz al. 1 maja 23 i al. 1 maja 21. Prace te zwiększyły poziom bezpieczeństwa kamienic.
Obecnie tarcza powoli przesuwa się w kierunku ul. Więckowskiego. Monitoring kamienic trwa przez 24 godziny na dobę.
Tarcza miała nieplanowany przestój od 6 września, kiedy zawaliła się część kamienicy przy al. 1 Maja 23. Wykonawca inwestycji, PBDiM w ciągu ostatnich dwóch miesięcy zrealizował niezbędne prace zalecone przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łodzi tj. wzmocnił i ustabilizował podłoże gruntowe oraz budynki przy al. 1 Maja 21, 23 i ul. Próchnika 44. Działania te były konieczne do wykonania, aby umożliwić kontynuację budowy tunelu kolejowego.
Dla zamawiającego PLK SA i wykonawcy PBDiM priorytetem jest jak najszybszy powrót mieszkańców do swoich mieszkań, jak również zapewnienie bezpieczeństwa ludzi i budynków na całej trasie drążenia tunelu aż do dworca Łódź Fabryczna.
Po wyjechaniu tarczy, zespół rzeczoznawców ponownie oceni stan techniczny budynków i mieszkań. Jeżeli eksperci budowlani uznają, że jest bezpiecznie, relokowani mieszkańcy będą mogli wracać do swoich lokali.
Ostateczne decyzje dotyczące przyszłości oficyny prawej kamienicy Al. 1 Maja 23 zostaną podjęte po wyjechaniu tarczy spod budynku oraz po zrealizowaniu rozbiórki zawalonej części oficyny, usunięciu gruzowiska i wykonaniu ekspertyz.
Nadal obowiązującym terminem zakończenia inwestycji jest termin kontraktowy tj. 2026 r. Zmiany w nim mogą nastąpić po odpowiednio udokumentowanym i uzasadnionym roszczeniu wykonawcy, które będzie przedmiotem rozpatrzenia i rekomendacji inżyniera kontraktu.