Prawo i przetargi Przewozy towarowe Strategia Tabor

Taborowe podsumowanie 2019 roku w PKP CARGO

Taborowe podsumowanie 2019 roku w PKP CARGO Fot. PKP CARGO

Po podsumowaniu finansowym i handlowym warto jeszcze przyjrzeć się nowościom taborowym, jakie pojawiły się w PKP CARGO w 2019 roku. Tym bardziej, że Spółka realizuje obecnie dwa bardzo duże zamówienia na dostawy wagonów-platform.

Lokomotywy

W 2019 roku PKP CARGO pozyskało 7 Dragonów 2. Dostarczył je Newag. Łącznie flotę taborową przewoźnika zasili 31 takich elektrowozów. W 2021 i 2022 roku producent ma dostarczyć po 12 lokomotyw. Całkowita wartość zamówienia to 518,9 mln zł. Lokomotywy mają dopuszczenie do kursowania nie tylko po polskiej, ale również słowackiej i czeskiej sieci kolejowej.

W planach PKP CARGO jest jeszcze ogłoszenie przetargu na dostawę pięciu lokomotyw wielosystemowych. Jest on obecnie w przygotowaniu. Nowe elektrowozy mają zostać dostarczone w 2022 roku. Zakup ten będzie realizowany w ramach projektu obejmującego dostawę 220 wagonów platform, o których więcej piszemy poniżej.

Wagony platformy

W 2019 roku rozpoczęły się dostawy wagonów platform z dużego projektu, realizowanego przez przewoźnika. Łącznie obejmuje on 936 jednostek, a jego wartość to 366,8 mln zł, z czego 184,3 mln zł stanowi dofinansowanie unijne. W 2020 roku planowane są dalsze dostawy 400 wagonów, w 2021 roku kolejnych 298, a w 2022 roku 188.

PKP CARGO realizuje także drugi projekt, obejmujący łącznie 220 platform i pięć wspomnianych wcześniej lokomotyw wielosystemowych. Dostawy wagonów przewidziane są na 2021 rok – 130 sztuk oraz na 2022 rok – 90 sztuk. Łączna wartość zamówienia to 184,8 mln zł, z czego 92,4 mln zł to środki unijne.

PKP CARGO ma wystarczająco dużo taboru

Jak poinformował Prezes PKP CARGO Czesław Warsewicz ponad 90% przewozów jest realizowana przez Spółkę własnym taborem. Obecnie nie widzimy potrzeby zwiększania swojego taboru ani przez zakup ani przez leasing – wskazał. Ale jednocześnie przewoźnik nie wyklucza możliwości zwiększenia swojego parku taborowego w przyszłości. Wszystko będzie uzależnione od wielkości przewozów. W sytuacji, w której te będą rosły, podjęte zostaną stosowne działania, zmierzające do zwiększenia liczby pojazdów w ruchu.

Jeżeli będzie taka potrzeba pozyskamy dodatkowy tabor. Będą analizowane także alternatywne środki jego wprowadzenia do ruchu, takie jak leasing – wskazał Warsewicz. Tym samym Spółka nie wyklucza możliwości korzystania z usług tzw. pooli taborowych.

PKP CARGO już wycisza wagony

Warto również zaznaczyć, że w PKP CARGO rozpoczęło się już dostosowanie taboru do wymogów tzw. „wagonów cichych”. Jest to konsekwencją wprowadzenia obostrzeń przez Niemcy czy Szwajcarię i polega najogólniej mówiąc na wymianie hamulców w poszczególnych wagonach. Jak podała Spółka praktycznie wszystkie wagony, które jeżdżą obecnie do Niemiec są wyposażone w ciche hamulce. Nie ma żadnego ryzyka, że wagony nie będą obsługiwały ruchu międzynarodowego – zapewnił Czesław Warsewicz. 2023 rok to deadline na dostosowanie wszystkich wagonów, wynikający z przepisów unijnych. Mamy zatem jeszcze na to trochę czasu – dodał.