Strona główna » Wiadomości » Spadki w zatrudnieniu u zarządców infrastruktury kolejowej w Polsce

Spadki w zatrudnieniu u zarządców infrastruktury kolejowej w Polsce

Redakcja
Fot. Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben

Od 2020 r. systematycznie spada liczba osób zatrudnionych u zarządców infrastruktury. W 2023 r. w sektorze tym pracowało 38 648 osób, które były zatrudnione na podstawie umowy o pracę. W porównaniu z 2022 r. to spadek o 0,6%. Zaledwie 60 pracowników (0,2%) zatrudnionych było w oparciu o rodzaje umów inne niż umowa o pracę.

W zeszłym roku zarządcy infrastruktury odnotowali niewielki spadek zatrudnienia osób na umowach o pracę. Był on spowodowany głównie zmniejszonym zatrudnieniem w PKP PLK, która na koniec 2023 r. zatrudniała o 0,9% mniej pracowników niż w 2022 r. Udział tej spółki w strukturze łącznego zatrudnienia w sektorze zmniejszył się o 0,3 punktu procentowego. Liczba pracowników zmniejszyła się również u innych zarządców: JSK, Infra SILESIA, PMT Linie Kolejowe oraz KP Kotlarnia – Linie Kolejowe. Pozostali zarządcy odnotowali wzrost zatrudnienia. Udział w zatrudnieniu powyżej 1% na rynku umocniła spółka PKP LHS, w której zatrudnienie wzrosło w ciągu roku o 0,35 punktu procentowego.

Wraz ze spadkiem ogólnej liczby pracowników na umowach o pracę zmniejszyła się również liczba osób zatrudnionych na stanowiskach kolejowych regulowanych. W 2023 r. na tego typu stanowiskach było zatrudnionych 19 619 pracowników, natomiast w 2022 r. było ich 19 992 (spadek o 1,9%). Spadki w zatrudnieniu dotknęły większość stanowisk regulowanych. Stan osobowy zwiększył się tylko wśród kierowników pociągu, maszynistów, prowadzących pojazdy kolejowe i zwrotniczych. Na stanowiskach nieregulowanych wzrosła liczba dyspozytorów, natomiast bez zmian pozostała liczba pracowników utrzymania taboru.

Na stanowisku dyżurnego ruchu, które odgrywa kluczową rolę w sektorze zarządców infrastruktury, odnotowano spadek zatrudnienia o 2,5%.

Na stanowiskach regulowanych wśród osób pracujących poza umowami o pracę było zatrudnionych 37 osób. Na tę liczbę wpłynęła głównie liczba dyżurnych ruchu, których było 27. Spośród osób pracujących na stanowiskach nieregulowanych, zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę, wykazano jedynie 7 dyspozytorów. Osoby zatrudnione na stanowiskach kolejowych regulowanych i nieregulowanych stanowiły 52,5% wszystkich pracowników sektora zarządców infrastruktury.

Struktura wiekowa pracowników, a także struktura zatrudnionych według płci, przedstawiona jest w oparciu o ekwiwalenty czasu pracy. Największy spadek ekwiwalentów czasu pracy był w przypadku pracowników do 30. roku życia (5%). Spadek miał miejsce też w grupie pracowniczej pomiędzy 30. a 50. rokiem życia (1%). Niewielki wzrost dotyczył pracowników powyżej 50. roku życia (0,1%). Taka sama sytuacja miała miejsce w przypadku ekwiwalentów czasu pracy wśród dyżurnych ruchu.

W 2023 r. spadła również liczba ekwiwalentów czasu pracy wśród kobiet i mężczyzn ogółem, a także liczba ekwiwalentów czasu pracy w podziale na kobiety i mężczyzn zatrudnionych na stanowisku dyżurnego ruchu.

Tab. 1 Struktura zatrudnienia w poszczególnych zawodach w oparciu o umowę o pracę u zarządców infrastruktury w latach 2022–2023.

Dane: utk

 

 

 

Podobne artykuły