NaKolei.pl WiadomościEkonomia i rynek Słabe pierwsze półrocze dla Newagu. Nowosądecki producent na minusie ponad 30 mln zł

Słabe pierwsze półrocze dla Newagu. Nowosądecki producent na minusie ponad 30 mln zł

Redakcja
Fot. NEWAG

Nowosądecki producent opublikował wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2022 roku. Po raz pierwszy od 5 lat, w raporcie półrocznym firmy pojawiła się strata.

Newag opublikował w komunikacie giełdowym raport za I półrocze 2022 roku. Czytamy w nich, że Grupa w pierwszym półroczu wygenerowała 360,6 mln zł netto przychodu. W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego jest to wzrost o 9,5 mln zł (2,7%). Jednak wyższe przychody nie przełożyły się na wyższe zyski.  Za okres pierwszego półrocza br. Grupa odnotowała stratę w wysokości 5,4 mln zł netto, podczas gdy w analogicznym okresie roku poprzedniego zysk wyniósł 32 mln zł (-116,9%). Wartość EBITDA wyniosła 31,9 mln zł i była niższa o 35,2 mln zł (-52%) w porównaniu do pierwszego półrocza 2021 roku.

Są to wyniki skonsolidowane całej Grupy, w skład której wchodzi:

  • Newag Inteco DS S.A.,
  • Newag IP Management Sp. z o. o.,
  • Newag Lease Sp. z o.o. spółka komandytowo-akcyjna,
  • Newag Lease Sp. z o. o.,
  • Galeria Sądecka Sp. z o.o. w likwidacji.

Jeżeli chodzi natomiast o Jednostkę Dominującą, czyli Newag S.A. wyniki wyglądają nieco gorzej. Tutaj Newag w I półroczu wygenerował 32 509 000 zł netto straty, w analogicznym okresie 2021 roku był to zysk 11 386 000 mln zł netto.

Zarząd Newagu wyniki za I półrocze tłumaczy wojną na Ukrainie.

Pierwsze półrocze to, przede wszystkim z powodu rosyjskiej agresji, okres, którego nie przewidywały żadne prognozy z początku roku. Ograniczenia w dostępnie do towarów i komponentów, pogłębienie problemów z utrzymaniem dotychczas funkcjonujących łańcuchów dostaw, ceny paliw i energii, a co najważniejsze negatywne perspektywy w tym zakresie wywołały niekontrolowany wzrost cen i tym samym kosztów działalności dla większości firm i to prawdopodobnie na całym świecie – czytamy w komentarzu Zarządu do wyników.

Zarząd wskazuje również na osłabienie walut krajów rynków Europy Wschodniej, w tym złotówki w stosunku do euro i dolara. W konsekwencji Newag wskazuje, że koszty materiałów miały wzrosnąć o prawie 30 % w porównaniu do grudnia 2021 roku. Wśród pozostałych czynników zarząd informuje o wzroście kosztów ogólnego zarządu o 5,8 mln zł (14 % r/r), co miało być konsekwencją regulacji płacowych w spółkach Grupy.

Plany na II półrocze

Grupa sporządzając raport za I półrocze przewidywała pozyskanie nowych kontraktów, które mogłyby przynieść przychody firmie jeszcze w II połowie 2022 roku. Wśród nich znalazł przetarg na 4+20 EZT-ów dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przetarg jeszcze nie został rozstrzygnięty, natomiast tańszą ofertę złożyła Pesa Bydgoszcz – więcej informacji.

Kolejnym kontraktem w segmencie zespołów trakcyjnych ma być ewentualna dostawa 10 EZT-ów dla PKP SKM w Trójmieście. W tym momencie oferty można składać do 3 listopada br., a więc powinniśmy spodziewać się oferty nowosądeckiego producenta.

Newag wskazał również możliwość podpisania umowy ramowej na dostawę do 200 EZT-ów dla POLREGIO – więcej informacji o przetargu i ofertach.

Jeżeli chodzi o hybrydowe Impulsy, tutaj Newag informuje, że wypełnił wszystkie opcje w podpisanych już kontraktach i monitoruje rynek i oczekuje na potencjalne ogłoszenia nowych postępowań. Warto wskazać, że w ostatnim czasie potencjalnym klientem mogło być województwo świętokrzyskie, które chciało z programu „Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021 – 2027” przeznaczyć 50 mln euro na zakup hybrydowych zespołów trakcyjnych. Pomysł ten został zablokowany przez Komisję Europejską, która naciska na tabor bezemisyjny, wykorzystujący alternatywne źródła energii. Tym samym woj. świętokrzyskie najprawdopodobniej postawi na wodór – więcej informacji. Sytuacja ta będzie dotyczyć większość jednostek, które będą chciały nabyć tabor przy dofinansowaniu ze środków unijnych.

Jak czytamy w raporcie, w segmencie lokomotyw spalinowych Newag planuje kontynuację pozyskiwania zamówień na modernizację lokomotyw spalinowych SM42 i SM48 z rynku przewoźników prywatnych. Planowane jest także ogłoszenie postępowania na dostawę nowych lokomotyw przez PKP LHS.

W segmencie lokomotyw elektrycznych trwa postępowanie prowadzone przez PKP Intercity w formie dialogu konkurencyjnego na dostawę 63 (z opcją na kolejne 32) lokomotyw wielosystemowych. Aktualnie postępowanie jest na etapie analizy złożonych wniosków o dopuszczenie do udziału. Ponadto Spółka oczekuje rozstrzygnięcia nowo ogłoszonego przez PKP Intercity postępowania na dostawę 20 nowych lokomotyw. NEWAG stale monitoruje rynek przewoźników towarowych, gdzie oferowana jest lokomotywa DRAGON 2

Wybrane dane finansowe Jednostki Dominującej NEWAG S.A. w tys. zł przeliczone na EUR

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności