Województwo Łódzkie otrzymało oferty w przetargu na zakup do 24 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przetargiem zainteresowało się dwóch polskich producentów.
W lipcu br. Samorząd ogłosił przetarg na zakup 4 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją na domówienie kolejnych 20. W przetargu wskazano, że standardowo pojazdy mają być zasilane z sieci 3 kV, natomiast mają mieć do 65 metrów długości. Wskazano także minimalną pojemność pojazdu na 300 osób (4 os./m2), w tym co najmniej 160 miejsc siedzących.
Przetargiem zainteresował się dwie, polskie firm, które zaproponowały poniższe oferty:
- Newag S.A. za zamówienie podstawowe chce 166 050 000 zł brutto, za opcję natomiast 830 250 000 zł brutto,
- Pesa Bydgoszcz natomiast za podstawę 140 170 800 zł brutto, za opcję 700 854 000 zł brutto.
Zamawiający natomiast chce przeznaczyć na podstawowe zamówienie 116 199 000 zł, z czego:
- Dostawa pojazdów: 76 470 000 zł,
- Usługi utrzymania pojazdów: 39 729 000 zł.
A więc, jeżeli ma dojść do podpisania umowy, województwo łódzkie będzie musiało trochę dołożyć.
Kryteria wyboru
Teraz zamawiający będzie musiał wybrać najkorzystniejszą ofertę. Oferty będą ocenianie według poniższych kategorii:
- Współczynnik efektywności kosztowej – Waga: 15,
- Cykl przeglądowy P1 – Waga: 15,
- Cena – Waga: 70.
Aspekty techniczne
Jeżeli chodzi o kwestie techniczne, to tutaj Województwa wskazało, że średnie roczne przebiegi pojazdów to około 150 tys. km, natomiast same pojazdy mają wykazywać się żywotnością przez okres 35 lat.
Pojazdy mają być zasilane prądem stałym z sieci trakcyjnej i wyposażone w układ zapewniający możliwość odzysku energii z silników trakcyjnych w czasie hamowania pojazdu (rekuperacja). Odzyskiwana energia będzie przekazywana do zasilania obwodów nietrakcyjnych. Nowe EZT-y mają rozpędzać się do 160 km/h.
Wysokość podłogi w strefach wejścia do pojazdu musi wynosić 760 ± 50 mm nad poziomem główki szyny. Przejścia międzyczłonowe wg propozycji Wykonawcy do uzgodnienia z Zamawiającym. W całym przedziale pasażerskim musi znaleźć się min. 70% podłogi niskiej jak dla strefy wyjścia. Zmiana wysokości podłogi w strefach wejściowych może odbywać się za pomocą pochylni (w strefach przy kabinie maszynisty dopuszczalne schodki).
Konstrukcja pojazdu musi zapewniać pełne bezpieczeństwo podróżnych podczas wsiadania i wysiadania przez wszystkie drzwi pojazdów. Pojazd powinien być wyposażony w kabiny maszynisty na obydwu końcach w celu równorzędnej możliwości jazdy w obu kierunkach z możliwością sterowania do trzech połączonych pojazdów z kabiny czołowej oraz szybkiej i sprawnej zmiany kabiny bez konieczności wyłączania i ponownego załączania wszystkich niezbędnych urządzeń. Czas zmiany kabiny nie może być dłuższy niż 5 min.
Pojazd powinien być wyposażony w system diagnostyki pokładowej dostępny dla maszynisty oraz diagnostyki stacjonarnej dostępny dla obsługi. Monitor pulpitowy w kabinie maszynisty powinien mieć ręczną i automatyczną, zależną od warunków zewnętrznych regulację jasności. Wymagane jest ciągłe (bezprzerwowe) cyfrowe i wskazywane analogowo wyświetlanie prędkości chwilowej pojazdu. Monitor pulpitowy musi być redundantny z innym monitorem w ramach tego samego pulpitu maszynisty. Możliwość jazdy awaryjnej pojazdu w przypadku niesprawności komputera pokładowego Maszynista ze swojego stanowiska musi mieć możliwość obserwowania drzwi pasażerskich z kamer zewnętrznych i luster składanych.
Pojazd powinien być przystosowany dla podróżnych o ograniczonej mobilności ruchowej, w tym dla poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz do bezpiecznego przewozu większego bagażu, a szczególnie rowerów. Przestrzenie do przewozu bagażu i osób o ograniczonej mobilności powinny być zlokalizowane w pobliżu czoła pojazdu. Urządzenia umożliwiające wjazd podróżnych o ograniczonej mobilności do pojazdu powinny zapewniać szybkie wykonywanie tej czynności zapewniające dotrzymanie rozkładu jazdy. Części pojazdu, w których znajduje się przestrzeń do przewozu osób o ograniczonej mobilności, większego bagażu oraz rowerów musi być odpowiednio oznakowana, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdu.
Pojazdy muszą być również przystosowane do przewozu rowerów.