Strona główna » Wiadomości » Tabor » Siemens Vectron przejechał granicę polsko-niemiecką bez zatrzymania [AKTUALIZACJA]

Siemens Vectron przejechał granicę polsko-niemiecką bez zatrzymania [AKTUALIZACJA]

Wojciech Dudkowski
fot. Nakolei.pl

Lokomotywa Siemens przejechała właśnie przez granicę polsko-niemiecką bez postoju technicznego. Po raz pierwszy w historii nie zatrzymała się, aby zmienić system zasilania, sterowania i bezpieczeństwa, lecz przejechała płynnie przez granicę, zmieniając ustawienia w trakcie przejazdu.

 

 

 

 

 

– Te pojazdy usprawniają nasze przewozy międzynarodowe, gdyż pociągi nie muszą zatrzymywać się na granicy, aby dokonać wymiany lokomotywy. To pozwala na skrócenie czasu przejazdu, co ma ogromne znaczenie dla klientów 

– mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A. Przedstawiciel największego w Polsce towarowego operatora kolejowego wyjaśnia, że Vectrony są wykorzystywane głównie w sektorze intermodalnym –

 Znaczenie przewozów międzynarodowych będzie dla nas rosło, gdyż jednymi z najważniejszych celów strategii Grupy PKP CARGO jest dążenie do zdobycia przez nas pozycji lidera na unijnym odcinku Nowego Jedwabnego Szlaku i w obszarze państw Trójmorza

– dodaje.

Jak to wygląda w praktyce, mogli przekonać się uczestnicy spotkania w Chojnowie, którzy byli pasażerami pociągu pasażerskiego prowadzonego przez Vectrona: skład pokonał trasę do niemieckiej stacji Horka i z powrotem, choć w Polsce i Niemczech istnieją różne systemy zasilania trakcji elektrycznej i różne systemy bezpieczeństwa. Przedstawiciele spółek kolejowych, dziennikarze oraz zaproszeni goście mogli obserwować przebieg trasy na telebimach.

Lokomotywy Vectron MS dla PKP CARGO przeznaczone do ruchu towarowego to pojazdy o mocy 6,4 MW, mogące rozwijać prędkość maksymalną 160 km/h. Są wyposażone w system ETCS i inne rozwiązania techniczne podnoszące poziom bezpieczeństwa i komfortu pracy maszynistów. Vectrony kupione przez PKP CARGO posiadają homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację, Rumunię, Holandię i Węgry. Jeszcze w lipcu 2019 r. spółka odbierze kolejne lokomotywy Vectron do ruchu międzynarodowego.

Już dziś możliwe jest jednak ograniczenie trudności związanych z ruchem międzynarodowym, a w szczególności zwiększający przepustowość przejść granicznych. Pomagają w tym zarówno elektryfikacja odcinków przygranicznych, ale także realizowanie przewozów nowoczesnymi interoperacyjnymi pojazdami wielosystemowymi, które mogą kursować w wielu europejskich krajach. Jednym z nich jest lokomotywa Vectron, której typ posiada dopuszczenia w 18 europejskich krajach, w tym także w Polsce.

– Jednym typem lokomotywy można przejechać np. z Niemiec do Rumunii, jadąc po drodze przez Austrię i Węgry. Może także jechać w drugą stronę z Polski, przez Niemcy aż do holenderskiego portu w Rotterdamie. Wszystko odbywa się bez wysiadania z pojazdu, maszynista zmienia tylko system zasilania i bezpieczeństwa na inny. Przypomina to swobodne podróżowanie samochodem w ramach strefy Schengen

– powiedział Krzysztof Celiński, Prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.

W Europie funkcjonują cztery systemy zasilania pojazdów kolejowych i kilkadziesiąt systemów zabezpieczenia ruchu kolejowego w tym system ETCS. Polaryzuje to ruch kolejowy pomiędzy krajami europejskimi, ograniczając skalę przewozów pasażerskich jak i towarowych w ruchu międzynarodowym. Dodatkowym wyzwaniem dla transportu międzynarodowego jest konieczność przeprowadzenia procesu homologacji i otrzymania zezwolenia na eksploatację w każdym kraju. To wszystko sprawia, że często na granicach przewoźnicy muszą zatrzymywać się i wymieniać lokomotywy, co generuje dodatkowe koszty i opóźnienia. Nowe wielosystemowe lokomotywy, w tym ta prezentowana dziś przez PKP Cargo pomogą usprawnić i przyspieszyć ruch międzygraniczny.

Podobne artykuły