Strona główna » Wiadomości » Sieć do uzupełnienia

Sieć do uzupełnienia

Redakcja
Fot. Centralny Port Komunikacyjny

W Katowicach i Olsztynie odbyły się jedne z ostatnich konsultacji na temat Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Warsztaty na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury realizują wspólnie Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów.

 

Eksperci, naukowcy i samorządowcy z największych śląskich miast dyskutowali o perspektywach rozwoju kolei z uwzględnieniem planowanej nowej linii Katowice – granica państwa. Plany CPK i PLK zakładają, że zbudują odcinki nowych linii kolejowych, aby poprawić funkcjonowanie transportu szynowego na Śląsku.

Warsztatowy charakter spotkania pozwolił na wymianę doświadczeń i pomysłów w oparciu o istniejącą i planowaną infrastrukturę. Zgłoszono także propozycje nowych korytarzy komunikacyjnych, aby połączyć obszar Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii z sąsiednimi regionami i centrum kraju.

Katowice, jak i cała metropolia, to wciąż bijące przemysłowe serce Polski. Kolej jest bardzo ważna zarówno z punktu widzenia kluczowego dla regionu transportu cargo, jak i zagospodarowania potoków pasażerskich w połączeniach regionalnych i dalekobieżnych. Cieszymy się z porozumienia CPK i PLK w sprawie podziału zadań inwestycyjnych dla linii kolejowej Katowice – granica państwa, które również znacząco poprawi komunikację kolejową w naszym regionie – powiedział Grzegorz Boski, wicemarszałek województwa śląskiego.

W Olsztynie o szybkiej linii

W trakcie podobnych warsztatów w Olsztynie dyskusja skupiła się na koncepcjach różnych rozwiązań komunikacyjnych dla województwa warmińsko-mazurskiego.

Przewijał się zwłaszcza temat budowy szybkiej linii kolejowej w województwie warmińsko– mazurskim w kierunku CPK. Inny projekt to  połączenie miast regionu z centrum kraju poprzez linię kolejową nr 29 Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko (pracuje nad tym (CPK).

Poza tym, uczestnicy panelu w Olsztynie szczególną uwagę zwrócili na znaczenie połączeń pasażerskich w kierunku Warszawy, Gdańska i Wrocławia. A także towarowych m.in. w stronę Warszawy, Gdańska, Poznania, Białegostoku i Katowic. Odrębnym wyzwaniem są połączenia transgraniczne (na Litwę) oraz międzynarodowe (Ukraina, Niemcy, Rosja – obwód królewiecki).

Infrastruktura kolejowa zapewnia spójność terytorialną i gospodarczy rozwój województwa warmińsko-mazurskiego. Podczas warsztatów szczególną uwagę zwrócono na silne powiązania Warmii i Mazur z Warszawą i Gdańskiem oraz na ważną rolę linii komunikacyjnych z Olsztyna przez Szczytno i Ostrołękę do Warszawy – stwierdził Paweł Pleśniar, pełnomocnik zarządu PLK ds. planowania, rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej.

W tym regionie ważna staje się także poprawa dostępności do miast i turystycznych rejonów jest nowa linia komunikacyjna. Połączy ona Olsztyn z Mrągowem i Kętrzynem (ze skomunikowaniem do Mikołajek), a dalej  pobiegnie do Giżycka i  Ełku.

Podobne artykuły