W poniedziałek z paryskiego dworca wschodniego – Gare de l’Est wyruszył pierwszy szybki pociąg do Berlina, inaugurując nowe codzienne połączenie kolejowe między stolicami Francji i Niemiec. Podróż trwa osiem godzin, a połączenie obsługiwane jest przez niemiecki ekspres ICE, co jest efektem współpracy Deutsche Bahn (DB) i francuskich kolei SNCF.
Na terytorium Francji pociągi rozwijają prędkość do 320 km/h, a w Niemczech – do 250 km/h. Nowa trasa korzysta z istniejących torów, m.in. tych prowadzących do Frankfurtu, dzięki czemu jej uruchomienie nie wymagało budowy nowej infrastruktury.
Jak podkreśliła przedstawicielka Deutsche Bahn, Anja Schoellmann, połączenie „stworzy nowy pomost między dwoma wielkimi ośrodkami kulturalnymi i politycznymi naszego kontynentu”. Z kolei szef SNCF, Jean-Pierre Farandou, zwrócił uwagę, że niemal jedna trzecia podróży francuskimi TGV to przejazdy międzynarodowe, a zainteresowanie podróżami szybkimi kolejami wzrasta.
Komfort czy szybkość?
Choć cena biletu – około 200 euro za podróż w obie strony – oraz czas przejazdu mogą wydawać się mniej konkurencyjne w porównaniu z tanimi liniami lotniczymi, niemal 80 proc. biletów na nowe połączenie zostało już zarezerwowanych.
Jestem przekonany, że pociąg będzie miał wielkie powodzenie i że ludzie wolą jechać raczej wygodnie, niż niekiedy jechać w sposób nieco bardziej skomplikowany” do lotnisk poza centrami miast – zauważył Farandou.
Według dziennika „Le Monde” liczba pasażerów TGV w 2023 roku osiągnęła rekordowe 156 milionów, z czego 34 miliony podróżowały trasami międzynarodowymi. To wzrost o 13% w porównaniu z rokiem poprzednim. Eksplozja popytu na podróże kolejowe nastąpiła po pandemii, kiedy potrzeba podróżowania znacznie wzrosła.
Dodatkowym czynnikiem jest wybór transportu przyjaznego dla środowiska oraz możliwość pracy zdalnej podczas podróży. Te zalety zachęcają nie tylko indywidualnych pasażerów, ale i firmy do wybierania kolei zamiast samolotów.
SNCF przygotowuje się do uruchomienia kolejnych połączeń międzynarodowych, w tym codziennych tras Paryż-Monachium oraz Paryż-Bruksela.