Uruchomienie tramwaju do Wilanowa oznacza wprowadzenie pierwszych zmian w układzie komunikacyjnym. Od wtorku 29 października zlikwidowana zostanie linia 35, ale uruchomione zostaną dwie nowe, które ją zastąpią. Zakończenie całej inwestycji przewidywane jest na koniec 2025 roku.
W celu uruchomienia nowo zaprojektowanej linii tramwajowej o nazwie „Tramwaj do Wilanowa”, której długość wynosiła ponad 8 tys. metrów bieżących torowiska, generalny wykonawca do tej pory zrealizował ponad 19 km torów, 20 km sieci trakcyjnej i 16 km lin nośnych. Całkowita powierzchnia rozchodnika na torowisku wyniesie 29 tys. metrów kwadratowych.
256 km kabli trakcyjnych, 380 słupów trakcyjnych a także 25 peronów na całej trasie tramwaju do Wilanowa. Budimex wybudował cztery podstacje trakcyjne, w tym pierwszą w Polsce podziemną, dwupoziomową podstację przy ul. Spacerowej i Belwederskiej.
Jesteśmy dumni, że dzięki naszej pracy mieszkańcy tej części miasta będą mogli korzystać z nowoczesnego i wygodnego transportu, który wpisuje się w długofalową strategię zrównoważonego rozwoju Warszawy. To inwestycja, która nie tylko poprawia mobilność, ale przede wszystkim wspiera ekologiczne rozwiązania w przestrzeni publicznej – podsumowuje inwestycję Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.
W trakcie realizacji przebudowano kilkadziesiąt kilometrów instalacji: wodociągów, ciepłociągów oraz kabli z Internetem. W tym celu generalny wykonawca przywiózł do dnia dzisiejszego ponad 250 tysięcy ton piasku, 200 tysięcy ton kruszywa oraz przewiózł ponad 700 tysięcy ton materiału z wykopu.
Skala tej inwestycji jest imponująca. Przewieźliśmy i zagospodarowaliśmy ponad milion ton materiałów sypkich, w tym gruntu, piasku i kruszywa, a do tego ułożyliśmy 35 kilometrów torów tramwajowych. Przebudowaliśmy 235 kolizji elektroenergetycznych, a sieć trakcyjna, wraz z liniami nośnymi, na ośmio-kilometrowej trasie ma długość ponad 35 kilometrów. Samych kabli trakcyjnych i sterowniczych ułożyliśmy prawie 250 kilometrów. Jeśli zliczyć wszystkie te elementy, w tym długość okablowania i sieci podziemnych, daje nam to imponującą długość – równą trasie z Warszawy do Wrocławia! – – podsumowuje inwestycję Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.
Linia 35 kursowała między przystankami Piaski i Banacha, łącząc Żoliborz, Centrum i Ochotę. Teraz pasażerowie, którzy korzystali z tego połączenia, będą mieli do dyspozycji dwie nowe linie na trasach:
14: Miasteczko Wilanów – al. Rzeczypospolitej, Jana III Sobieskiego, Belwederska, Spacerowa, Goworka, Puławska, pl. Unii Lubelskiej, Marszałkowska, pl. Zbawiciela, Nowowiejska, Krzywickiego, Filtrowa, pl. Narutowicza, Grójecka, Banacha – Banacha;
16: Miasteczko Wilanów – al. Rzeczypospolitej, Jana III Sobieskiego, Belwederska, Spacerowa, Goworka, Puławska, pl. Unii Lubelskiej, Marszałkowska, pl. Bankowy, Andersa, Stawki, al. Jana Pawła II, Broniewskiego – Piaski.
Teraz „14” zastąpi „35” na odcinku Banacha – Metro Politechnika, a „16” na odcinku pl. Zbawiciela – Piaski. Linia nr 16 połączy Wilanów ze ścisłym centrum Warszawy oraz Bielanami.
Tramwaje dowiozą pasażerów na ulicę Marszałkowską, gdzie będzie możliwość przesiadki do pojazdów WTP na ciągach poprzecznych – w Alejach Jerozolimskich, na ulicy Świętokrzyskiej oraz w al. Solidarności (tak samo jak poprzednio z linii nr 35).