Od 3 grudnia przewoźnicy kolejowi oraz firmy leasingujące tabor mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu modernizacji pojazdów kolejowych. Środki w wysokości 482 mln zł, przy maksymalnym poziomie wsparcia sięgającym 85% kosztów kwalifikowanych, pozwolą na zakup, modernizację i wyposażenie taboru w nowoczesne systemy zarządzania ruchem.
Wsparcie mogą otrzymać projekty związane z wyposażeniem pojazdów kolejowych w nowoczesny system ERTMS. Szczegółowe wymagania można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2024 r. oraz na dedykowanej stronie naboru.
Wspomniane rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy publicznej na realizację przedsięwzięć w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym według wzorca 3 (baseline 3) lub wyższego, obejmujący urządzenie pokładowe Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) oraz Globalnego Systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (GSM-R) łącznie..
W przypadku, gdy Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (GSM-R) jest już zainstalowany wsparcie mogą otrzymać tylko urządzenie pokładowe Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS).
Na co można przeznaczyć wsparcie?
Zakres kwalifikowany przedsięwzięć, które mogą uzyskać wsparcie w ramach tego naboru, obejmuje:
Kto może aplikować?
O wsparcie przedsięwzięcia mogą aplikować następujące podmioty:
- Dysponenci lub przewoźnicy kolejowi, określeni w obowiązujących przepisach prawa.
- Firmy wynajmujące lub leasingujące pojazdy kolejowe z napędem lub z kabiną sterowniczą, wpisane do europejskiego rejestru pojazdów kolejowych jako właściciel lub dysponent pojazdu.
Szczegółowy wykaz potencjalnych wnioskodawców można znaleźć na dedykowanej stronie naboru.
Kwota wsparcia w ramach KPO
Na wsparcie przeznaczono 482 000 000 zł. Maksymalne wsparcie w ramach projektu, które można uzyskać, wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych.
Jak i do kiedy składać wnioski?
Wnioski można składać tylko elektronicznie od 3 grudnia 2024 r. do 17 stycznia 2025 r. przez dedykowaną aplikację WOD2021 na stronie wod.cst2021.gov.pl. Kolejność składania wniosków nie wpływa na ich ocenę.
Na wypadek pytań i wątpliwości CUPT uruchomiło dedykowany adres mailowy: ertms@cupt.gov.pl. W razie potrzeby, jest możliwość skontaktowanie się również telefonicznie i w sposób tradycyjny – za pośrednictwem poczty. Dane kontaktowe w sprawie konkursu: Centrum Unijnych Projektów Transportowych, 00-844 Warszawa, Plac Europejski 2; tel. 22 262 05 00, fax 22 262 05 01.
Odpowiedzi będą umieszczane na bieżąco w zakładce Pytania i odpowiedzi na stronie konkursu.
Wątpliwości można zgłaszać do 30 grudnia 2024 roku. Wszystkie pytania otrzymane po tym terminie pozostaną bez odpowiedzi.