Minister Transportu Czech, Martin Kupka, wyraził zaniepokojenie rosnącą liczbą prób ingerencji w europejską infrastrukturę kolejową. Te cyberataki, mające na celu sabotaż krytycznej infrastruktury, skupiały się na systemach sygnalizacyjnych oraz sieciach należących do czeskiego operatora kolejowego České dráhy.
Zwiększone zagrożenie
Kupka wyraził zadowolenie z obecnej zdolności obronnej, mówiąc, że udało się zabezpieczyć wszystkie systemy przed skutecznym atakiem.
Od czasu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku, doszło do tysięcy prób osładrahybienia naszych systemów –podkreślał minister w wywiadzie dla Financial Times
To zwiększone zagrożenie nie ogranicza się jednak tylko do energetyki, jak wcześniej dokumentowano, ale rozszerza się również na sieci transportowe.
W marcu ubiegłego roku, Europejska Agencja ds. Cyberbezpieczeństwa opublikowała swój pierwszy raport na temat zagrożeń dla transportu, wskazując na wzrost ataków na kolejowe spółki transportowe, głównie z powodu inwazji Rosji na Ukrainę.
Strategia obrony
W odpowiedzi na rosnące zagrożenia, České dráhy podjęły kroki w celu wzmocnienia swojej cyberbezpieczeństwa, zwiększając liczbę obronnych cyberataków na swoją infrastrukturę cyfrową.
Ponadto, Praga zaostrzyła swoje stanowisko wobec kampanii wpływów Rosji, wprowadzając w 2022 roku ustawę umożliwiającą rządowi podejmowanie działań przeciwko zagranicznym podmiotom podejrzanym o naruszanie praw człowieka lub popełnienie cyberprzestępstw.
W kontekście rosnących zagrożeń dla europejskiej infrastruktury kolejowej, działania Czech stanowią ważny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa i stabilności regionu.
Konsekwentne podejście do cyberbezpieczeństwa jest kluczowe dla ochrony krytycznej infrastruktury przed zagrożeniami zewnętrznymi.