Strona główna » Wiadomości » Riedbahn – mniej spóźnień pociągów

Riedbahn – mniej spóźnień pociągów

Redakcja
Fot. Deutsche Bahn

Koleje niemieckie twierdzą, że ubiegłoroczny generalny remont linii kolejowej z Frankfurtu do Mannheim przyniósł znakomite efekty. Przede wszystkim pociągi jeżdżą punktualniej i mniej jest zakłóceń w ruchu.

 

Trasa Frankfurt – Mannheim, czyli Riedbahn, liczy tylko 70 km, ale jest jednym z najbardziej obciążonych linii kolejowych u naszych zachodnich sąsiadów. W tamtym roku Riedbahn przeszła generalny remont ze względu na zły stan infrastruktury. Linia była zamknięta całkowicie dla ruchu kolejowego przez pięć miesięcy. Pociągi wróciły na trasę w grudniu ub. roku i od tamtej pory Deutsche Bahn (DB) monitorują sytuację na linii Frankfurt – Mannheim.

Pozytywny raport

Po trzech miesiącach DB przedstawiła wstępny raport i wynika z niego, że punktualność znacznie się poprawiła. O wiele mniej jest także zakłóceń związanych z infrastrukturą. W lutym br. pociągi regionalne i miejskie (RE 70 i S-Bahn) kursowały średnio o 20 punktów procentowych punktualniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. W przypadku składów dalekobieżnych wskaźnik spóźnień spadł o jedną trzecią. Ponadto średnie wykorzystanie przepustowości trasy wzrosło o 5%.

Trzy miesiące po zakończeniu naszego pilotażowego projektu generalnego remontu jesteśmy bardzo zadowoleni z postępów. Udało nam się znacznie poprawić jakość obiektów na linii – a wskaźniki punktualności również są na dobrej drodze. Ilość zakłóceń już znacznie spadła, nawet o 50 procent w niektóre dni. Oczekujemy redukcji nawet o 80 procent w ciągu roku . Wyniki pokazują, że koncepcja generalnego remontu działa. Teraz nadszedł czas na dalszą renowację istniejącej sieci, aby osiągnąć jeszcze bardziej zauważalne ulepszenia dla naszych klientów – Philipp Nagl, prezes DB InfraGO, zarządcy infrastruktury kolejowej.

W trakcie pięciomiesięcznego remontu Riedbahn ekipy budowlane zmodernizowały 117 kilometrów torów. Ponadto robotnicy wymienili 140 kilometrów sieci trakcyjnej i zainstalowali 152 nowe rozjazdy. Na Riedbahn unowocześniono również technologię sterowania i bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Modernizacja objęła 20 stacji. Na peronach ustawiono nowe wiaty i ławki oraz oświetlenie i systemy informacji pasażerskiej. Innym ulepszeniem dla pasażerów są windy i rampy, z których korzystają osoby z niepełnosprawnościami i inni pasażerowie o ograniczonej mobilności.

Projekt objął również poprawę systemów cyfrowych wraz z instalacją Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS). Na linii postawiono 4 tys. balis, czyli urządzeń transmisyjnych, które służą do komunikacji pomiędzy urządzeniami torowymi a urządzeniami pokładowymi ETCS.

Wnioski na przyszłość

DB przetestowała w trakcie remontu organizację i funkcjonowanie autobusowej komunikacji zastępczej i siatki objazdów dla pociągów towarowych. I ma szereg wniosków z organizacji przebudowy trasy.

Dokładnie oceniliśmy doświadczenia z projektu pilotażowego. Zastosujemy ustalenia do przyszłych generalnych renowacji i wprowadzimy zmiany w razie potrzeby. Projekt Riedbahn pokazał, że instalacja nowej technologii sterowania i bezpieczeństwa jest w szczególności wysoce skomplikowana i czasochłonna. Dlatego zwiększymy nasze możliwości testowania i udoskonalimy procesy instalacji wspólnie z naszymi partnerami – wyjaśnił prezes Nagl.

Deutsche Bahn planują do 2030 roku wyremontować szereg innych kluczowych dla kraju linii kolejowych. W celu poprawy funkcjonowania przewozów pasażerskich i towarowych, gdyż wiele problemów przewoźników wynika ze złego stanu infrastruktury.

Podobne artykuły