Strona główna » Opinie » Działania » Rail Baltica – czas na drugą nitkę na moście na Bugu

Rail Baltica – czas na drugą nitkę na moście na Bugu

Adrian Izydorek
fot. PKP PLK S.A.

Co dwa mosty to nie jeden. Na Rail Baltica, obok nowego mostu na Bugu, budowana jest bliźniacza konstrukcja dla drugiego toru. Trwa montaż podpór i przyczółków nowej przeprawy. Dzięki budowie nowego mostu i toru możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów z Warszawy do Białegostoku. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach prac na odc. Sadowne – Czyżew za 569 mln zł.

Jednym z najważniejszych elementów prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacji odcinka Sadowne-Czyżew jest budowa nowej przeprawy na Bugu. Od marca br. pociągi dalekobieżne i regionalne pokonują królową rzek Podlasia nowym, 300 metrowym mostem o wadze 3000 ton. Obiekt ma pięć 60-metrowych przęseł o wysokości dźwigarów ponad 12 m. To najdłuższy obiekt inżynieryjny na linii kolejowej łączącej Warszawę i Białystok. Teraz obok nowego mostu powstaje bliźniacza konstrukcja dla drugiego toru. Dzięki inwestycji zniknie tzw. wąskie gardło na jednotorowej dotąd przeprawie przez rzekę, dzięki temu możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów.

Czas na druga nitkę

Nowy most łukowy przejął ruch pociągów odbywający się dotychczas po starym obiekcie kratownicowym. Zakończono już prace rozbiórkowe starego mostu. Aktualnie trwa budowa podpór i przyczółków nowej konstrukcji. To wyjątkowo skomplikowana operacja. Prace związane z wykonywaniem podpór znajdujących się w nurcie rzeki są szczególnie trudne m.in. ze względu na warunki gruntowe. Na placu budowy widoczne są nowe przęsła, które zostaną nasunięte na wybudowane filary. Zakończenie budowy drugiej nitki mostu planowane jest w kwietniu 2020 r.

Powstający 300-metrowy obiekt umożliwi przejazd większej liczby pociągów pasażerskich. Zapewnione będzie sprawne kursowanie cięższych niż dotychczas składów towarowych o nacisku 221 ton/oś.  Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Sadowne-Czyżew pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h, co skróci czas przejazdu z Mazowsza na Podlasie.

Budowa mostów nad rzeką Bug, to jedno z najbardziej skomplikowanych technicznie zadań na modernizowanej linii kolejowej Warszawa – Białystok.Przy budowie uwzględniono wymogi ochrony środowiska. Zapewnione będzie pod torami przejście dla zwierząt.

Lepsze podróże między Warszawą a Białymstokiem

Odcinek Sadowne–Czyżew to kolejny modernizowany fragment na linii z Warszawy do Białegostoku (Rail Baltica). Wartość prac to 569 mln zł netto. Podróżni korzystają już efektów prowadzonych robót. Na 35 km odcinku pociągi kursują nowym torem, m.in. po nowych mostach na Bugu, Bojewce i Nowej Treblince, a lepszą obsługę pasażerów zapewniają nowoczesne i komfortowo wyposażone perony na stacjach Sadowne i Małkinia oraz przystankach Prostyń, Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie.
W marcu br. roboty przeniesiono na drugą stronę linii kolejowej. Zakończenie wszystkich prac na odcinku zaplanowano w II kwartale 2020 r. Kompleksowa modernizacja linii Rail Baltica zapewni sprawne podróże z Warszawy do Białegostoku.

Więcej na temat modernizacji.

Podobne artykuły