Działania Kolej jest dla ludzi Przewozy pasażerskie Tabor

Przewóz rowerów w pociągach na Pomorzu ułatwiony? Trwają konsultacje

Przewóz rowerów w pociągach na Pomorzu ułatwiony? Trwają konsultacje Fot. PKM

Przewóz rowerów pociągami na Pomorzu: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego wyszedł z inicjatywą rozmów o udogodnieniach dla osób, chcących podróżować pociągami regionalnymi przewożąc rower. Rozmowy podjęto z przewoźnikami jak i z towarzystwami rowerowymi.

Podjęto próby rozwiązania problemu, którym jest przewóz rowerów w pociągach przewoźników obsługujących linię PKM. Rozmowy na ten temat prowadzone są przez urzedników UM Województwa Pomorskiego m.in. z przedstawicielami SKM Tójmiasto, POLREGIO, urzędami miast Gdańska i Gdyni oraz towarzystwami rowerowymi. Są starania wypracowania konkretnych działań ułatwiających podróżowanie miłośnikom jednośladów. Podróżni chcieliby więcej miejsc na przewożenie rowerów, nie zawsze jednak pozwalają na to możliwości taborowe. A przewóz roweru w sposób niezgodny z zasadami może skończyć się dla podróżnego niewesoło.

Rowery są jednym z coraz bardziej popularyzowanych środków lokomocji, głównie w okresie letnim. Na Pomorzu coraz więcej osób korzysta z tego sposobu szybkiego transportu na krótkich dystansach, m.in. w czasie okolicznych plenerowych imprez i wydarzeń kulturalnych. Przejazd pociągiem a później pokonanie części trasy rowerem nie był dotąd łatwy zwłaszcza na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jak czytamy na portalu trojmiasto.pl przydatny byłby wtedy m.in. specjalny wagon rowerowy doczepiany do składów przewoźników, zwłaszcza w dniach natężonego ruchu po regionie. Krótko mówiąc – trzeba działać. Rozwiązań może być naprawdę wiele.

Co zgrzyta, co się wyklucza? Niektóre rozwiązania są problematyczne
W pociągach Przewozów Regionalnych opłata rezerwacyjna na przewóz roweru wynosi 10 zł. Takie rozwiązanie w pociągach w relacjach Gdańsk-Kartuzy, Gdańsk-Port Lotniczy-Gdynia oraz Kościerzyna-Gdańsk-Gdynia zaproponował Jakub Cichosz z departamentu infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego. Zwiększenie liczby uchwytów na rowery w pociągach jest niemożliwa ze strony producentów, gdyż, jak podaje portal, konieczne jest utrzymanie “trwałości projektu” do 2020 roku. Przewoźnicy odwołali się w tej kwestii do kosztów oraz certyfikacji i klasyfikacji danych pojazdów.
Propozycje rowerzystów
Jakie propozycje rozwiązania problemu przekazali czytelnicy portalu stowarzyszenia Rowerowe Metropolia? Na spotkaniu przedstawił je Roger Jackowski, przedstawiciel stowarzyszenia. Pożądane jest m.in. wprowadzenie zapisu o możliwości przewozu roweru pod warunkiem dostatecznej ilości miejsca z priorytetem dla przewozu osób z wózkami dziecięcymi i inwalidów na wózkach, a następnie osób z rowerami. Kierownik pociągu miałby prawo wyprosić rowerzystę z pojazdu tylko w przypadku, gdyby ten przeszkadzał w podróżowaniu innych współpasażerów i powodowałby brak miejsca dla pasażerów bez roweru. Wtedy też po wyproszeniu ze składu rowerzysta miałaby prawo do 100% natychmiastowego zwrotu kosztu za bilet. Dobrym rozwiązaniem mogłoby być wspominiane wyżej dostawianie wagonu rowerowego w sezonie letnim, od kwietnia do października. Ważnym postulatem była kwestia wprowadzać zapisów SIWZ w przetargach, w celu wydzielania odpowiedniej liczby miejsc na rowery po uprzednich konsultacjach społecznych.
Rozmowy, choć momentami bardzo burzliwe są potrzebne, by wpyracować kompromis i rozwiązanie dogodne dla wszystkich stron zaangazowanych w temat. Dobrym krokiem było podjęcie się konsultacji. Co będzie dalej i jak zakończy się ta sprawa? Więcej szczegółów można znaleźć na portalu regionalnym trojmiasto.pl. Tam temat podejmowany był już kilkukrotnie. Poniżej link do tekstu: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Rowery-w-PKM-Poczatek-rozmow-o-przyjazniejszej-kolei-n121209.html