Trzy oferty wpłynęły na przetarg dotyczący zbudowania systemu bezpieczeństwa ERTMS/ETCS poziomu 2 na linii E30, na odcinku od Krakowa (konkretnie od Podłęża) do Rzeszowa.
ERTMS/ETCS poziomu 2 działa dzięki cyfrowej łączności radiowej GSM-R (GSM-Railways), a jego istotnym elementem jest też Europejski System Sterowania Pociągiem (European Train Control System – ETCS).
PKP Polskie Linie Kolejowe mają na ten cel zarezerwowane 83 mln złotych (bez podatku VAT), a wartość ofert jest następująca: AZD Praha – 76,54 mln zł, konsorcjum Thales Polska, Thales Austria – 82,24 mln zł i Bombardier Transportation (ZWUS) Polska – 91,29 mln zł. Ponadto dwa pierwsi oferenci zobowiązali się, że wykonają zadanie w 39 miesięcy, a ich konkurent o cztery miesiące dłużej.
Przy ocenie ofert, PKP PLK będzie brała pod uwagę cenę – 60% wartości, oraz termin realizacji i doświadczenie personelu – po 20%. To by wskazywało, że największe szanse na otrzymanie kontraktu ma czeski AZD.
Celem tej inwestycji jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa na linii E30 przez obniżenie ryzyka wystąpienia wypadów. Dlatego że dzięki temu nowoczesnemu systemowi można bezpiecznie prowadzić pociągi z prędkościami powyżej 160 km/h, gdyż wspiera on pracę maszynistów, wyświetlając wszelkie potrzebne dane na pulpicie maszynisty.
Takie jak np. odległość od poprzedzającego składu, dopuszczalna prędkość pociągu i różne niebezpieczeństwa na trasie. I przede wszystkim, jeśli maszynista nie zareaguje na sygnały i nie zwolni, wtedy zrobi to za niego komputer.
Montowanie ERTMS/ETCS jest w tej chwili standardem na liniach kolejowych.