Strona główna » Wiadomości » Powstanie studium dla korytarzy z Ukrainą

Powstanie studium dla korytarzy z Ukrainą

Redakcja
Mat. PKP Polskie Linie Kolejowe

Skrócenie czasu przejazdów pociągów i poprawa przepustowości na odcinku Lublin – Dorohusk do granicy Polski – to główne założenia studium wykonalności, które wykona firma IDOM. Dokument wykonawca przekaże PKP PLK w 2026 roku. Wartość zadania przekracza 10 mln zł netto.

 

Korytarze Solidarnościowe EU-UA to projekt mający trzy główne cele, z których pierwszym jest ulepszenie i modernizacja transportu między Unią a Ukrainą. Wzrost przepustowości infrastruktury poprawi wydajność transportu pasażerskiego i towarowego na istniejących liniach kolejowych. Drugim celem jest zwiększenie interoperacyjności – aby systemy kolejowe różnych krajów były bardziej zintegrowane oraz lepiej ze sobą współpracowały. Trzecim celem jest polepszenie wydajności usług na przejściach granicznych, a więc przyspieszenie i usprawnienie kontroli na granicach, aby transport był bardziej efektywny.

Odbudowa Ukrainy oraz integracja gospodarki ukraińskiej z europejską nie mogą się odbyć bez rozbudowy infrastruktury granicznej. Stąd już teraz opracowujemy studium wykonalności finansowane przez Unię Europejską. Dzięki temu znikną dotychczasowe wąskie gardła blokujące wymianę transportową. Jednym z najważniejszych zadań będzie integracja systemów kolejowych obu państw. To konkretny wymiar naszej solidarności – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury .

Rozwijanie współpracy transportowej na linii UE-Ukraina leży także w orbicie działań resortu polityki regionalnej.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej aktywnie uczestniczy w budowaniu relacji na płaszczyźnie społecznej i ekonomicznej ze stroną ukraińską. 24 kwietnia br. Pani Minister Katarzyna Pełczyńska Nałęcz spotkała się z Wicepremierem ds. Odbudowy oraz Ministrem Rozwoju Wspólnot i Terytoriów, Panem Ołeksijem Kułebą. Długo oczekiwane zawarcie umowy na opracowanie studium wykonalności dla projektu kolejowego CEF EU-UA Solidarity Lanes to ważny kamień milowy w urzeczywistnieniu realizacji unijnej inicjatywy Korytarzy Solidarnościowych. Realizacja projektu przyczyni się do usprawnienia przewozów, głównie towarowych, między Unią Europejską oraz Ukrainą, co ułatwi polskim przedsiębiorcom dostęp do ukraińskiego rynku – mówi Jan Szyszko, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Realizację koncepcji rozwoju infrastruktury w kierunku Ukrainy spadnie na barki PKP Polskich Linii Kolejowych.

Realizacja projektu Korytarze Solidarnościowe EU-UA jest dla nas kluczowym aspektem rozwoju sieci kolejowej. Skrócenie czasu przejazdów oraz poprawa przepustowości na odcinku Lublin – Dorohusk to krok milowy w modernizacji transportu między Unią Europejską a Ukrainą. Dzięki temu projektowi zwiększymy efektywność transportu pasażerskiego i towarowego, poprawimy interoperacyjność systemów kolejowych oraz usprawnimy procedury na przejściach granicznych – mówi Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Różne warianty na stole

Studium wykonalności obejmie analizę różnych wariantów realizacji projektu. I pokaże możliwości skrócenia czasu przejazdu pociągów między Lublinem a granicą Polski Ukrainą. W ramach prac IDOM wykona analizy rynku usług transportowych, opisy społeczno-ekonomiczne, a także techniczne i kosztowe. Na tej podstawie poznamy najkorzystniejszy wariant inwestycyjny, a do Urzędu Transportu Kolejowego trafią wnioski w zakresie wymagań interoperacyjności.

Podpisana umowa obejmuje również opracowanie koncepcji zarządzania ruchem i logistyką na przejściu granicznym Dorohusk/Jagodzin. Chodzi o to, aby procedury kontroli granicznej były szybsze. To zarówno kontrola paszportów i wiz, jak i funkcjonowanie skanerów do prześwietlania pociągów. Ponadto na granicy odbywają się kontrole fitosanitarne, weterynaryjne, techniczne oraz celne i podatkowe.

Wykonawca studium uwzględni też założenia dotyczące zwiększenia potencjału przewozów transgranicznych od strony ukraińskiej oraz przygotuje dokumentację przetargową do realizacji dalszych etapów projektu.

Opracowanie Studium Wykonalności linii kolejowej Lublin – Chełm – PG w Dorohusku – PG w Jagodzinie – Kowel oraz koncepcji zagospodarowania terenu przejścia granicznego – korytarze solidarnościowe jest finansowane przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

 

Podobne artykuły