Kolej na świecie Przewozy towarowe Strategia Wiadomości

Powstanie polsko-litewska spółka intermodalna. Podpisano umowę w Wilnie

Powstanie polsko-litewska spółka intermodalna. Podpisano umowę w Wilnie Fot. PKP CARGO

Dzisiaj w Wilnie została podpisana umowa o powołaniu przez PKP CARGO S.A. i LTG CARGO polsko-litewskiej spółki intermodalnej.

Zawarcie umowy miało miejsce podczas polsko-litewskiego szczytu rządowego. Kontrakt stanowi, że PKP CARGO i LTG CARGO Polska (spółka zależna LTG CARGO) utworzą spółkę celową, która będzie operatorem logistycznym zajmującym się obsługą ładunków przepływających na trasie Litwa-Polska-Europa Zachodnia. Chodzi więc nie tylko o samo przewiezienie towaru od terminala do terminala, ale także jego przeładunek, dostawę w ramach „ostatniej mili” oraz zadbanie o przetwarzanie dokumentów. Przy czym PKP CARGO uzyskało gwarancję obsługi przewozów oferowanych przez stronę litewską na odcinku polskim, a w perspektywie również możliwość obsługi odcinków zagranicznych.

Nowa spółka będzie operować na rynku intermodalnym, który jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się sektorem towarowych przewozów kolejowych. W PKP CARGO już teraz intermodal odpowiada za niemal 20 proc. pracy przewozowej, a pod względem masy jest to około 10 proc. ładunków.

Ta umowa to przykład realizacji strategii Grupy PKP CARGO. Dążymy do tego, aby z przewoźnika kolejowego przekształcić się w operatora logistycznego – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A. – Chcemy też być coraz bardziej aktywnym podmiotem w naszej części Europy – dodaje Warsewicz.

Prezes wskazuje, że polsko-litewska spółka może realizować przewóz nie tylko kontenerów, ale także np. naczep samochodowych.

Takie pilotażowe przewozy naczep samochodowych na platformach kolejowych już zrealizowaliśmy i dały one zadowalające rezultaty. Klienci pytają o takie usługi, bo dla nich przewóz naczepy pociągiem zamiast ciężarówką jest bardziej opłacalnym rozwiązaniem – wyjaśnia Czesław Warsewicz.

Rocznie granicę polsko-litewską przekracza około 2,7 mln ciężarówek i przejęcie części tych ładunków przez kolej wpłynęłoby pozytywnie na bezpieczeństwo w transporcie i stan środowiska naturalnego w Polsce.

Kapitał zakładowy spółki to około 1,3 mln zł i każda ze stron będzie posiadać po 50 proc. udziałów w tym podmiocie. Aby spółka mogła zacząć działać operacyjnie potrzebna jest jeszcze zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Umowa PKP CARGO i LTG CARGO jest jednym z owoców listu intencyjnego, jaki został podpisany przez polskich i litewskich kolejarzy niemal równo dwa lata temu, 5 września 2018 r. Dotyczył on współpracy przy rozwijaniu przewozów kolejowych między Polską a Litwą.