Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Portal Pasażera w nowej odsłonię, „Pociągi na mapie” w innej wersji. PLK nadal myślą o lokalizacji z GPS

Portal Pasażera w nowej odsłonię, „Pociągi na mapie” w innej wersji. PLK nadal myślą o lokalizacji z GPS

MM
Fot. PKP PLK S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe w swoim Portalu Pasażera w nowej odsłonie prezentują lokalizację pociągów na trasie. Opcja ” Pociągi na mapie” została wyłączona, zamiast tego poprzez zakładkę „Trasa na mapie” możemy sprawdzić, gdzie nasz pociąg jest.

Jakiś czasu temu zarządca infrastruktury w swojej aplikacji i stronie internetowej Portal Pasażera wyłączył funkcję śledzenia pociągów w czasie rzeczywistym. Niektórym podróżnym ułatwiało to planowanie swojej podróży, szczególnie jeśli chodziło o opóźnione składy.

Wyłączona z użytku została także zakładka ” Wszystkie opóźnienia”, dzięki której możliwe było rozeznanie się, które pociągi w danym dniu są najbardziej opóźnione. O przyczyny wyłączenia tych funkcji i ogólne funkcjonowanie Portalu Pasażera postanowił zapytać Poseł na Sejm RP Michał Jaros.

Jak tłumaczy Andrzej Bittel, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, zakładka „Wszystkie opóźnienia” była wykorzystywana przede wszystkim przez podmioty, które niezgodnie z obowiązującym regulaminem serwisu korzystały z tej funkcjonalności poprzez automatyczne odczytywanie danych np. co pół sekundy. Miało to powodować nadmierne obciążanie Portalu Pasażera i tym samym ograniczało dostępność innym użytkownikom.

Co z „Pociągiem na mapie”?

W „starej” wersji serwisu mieliśmy możliwość sprawdzenia aktualnie jadących pociągów na terenie Polski oraz na terenie wybranego województwa. W nowej wersji jest również taka możliwość ale w innej odsłonie.

Dane o pociągu w tej opcji nie posiadały żadnych dodatkowych informacji poza tymi, które są także dostępne dla wybranego połączenia w zakładce „Trasa na mapie”. Funkcja lokalizowania pociągów na mapie stanowi jedynie poglądową wizualizację położenia pociągu, tj. matematyczną symulację jego jazdy. Lokalizowanie położenia pociągu na mapie nie odbywa się w oparciu o jego fizyczne pozycjonowanie – np. przez urządzenie GPS, ponieważ takimi danymi pochodzącymi z lokalizatorów dysponują jedynie niektórzy przewoźnicy – tłumaczy Andrzej Bittel.

Jak dodaje, PKP PLK podjęły decyzję o wyłączeniu tej opcji, gdyż poprzez ciągłe obliczanie i symulowanie położenia wszystkich jadących pociągów za bardzo obciążała środowisko serwerowe serwisu. Pozostawiono jednakże wizualizację lokalizacji w zakładce „Trasa na mapie” dla poszczególnych pociągów.

Po wyłączeniu zakładek „Wszystkie opóźnienia” oraz „Pociągi na mapie” zakres prezentowanych podróżnym w Portalu Pasażera informacji o pociągu nie uległ zmianie. W dalszym ciągu zapewniony jest optymalny zakres informacji potrzebnych użytkownikom do zaplanowania i realizacji podróży – zapewnia przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury.

Jednak mimo wyłączenia zakładki „Pociągi na mapie” dochodziło do sytuacji, gdzie podczas utrudnień na szlakach serwer Portalu Pasażera nie wytrzymywał obciążenia i „padał”.

Jak tłumaczy Bittel, informacje o opóźnieniach pociągów są obecnie dostępne w opcji „Opóźnienia i utrudnienia” w zakładkach („Na stacji”, „Na trasie”, „Komunikaty”). Podróżny może sprawdzić opóźnienie swojego pociągu, wyszukując go przede wszystkim po relacji, ewentualnie po numerze lub wśród pociągów na stacji. Ponadto wszystkie informacje o danym pociągu, w tym informacje m.in. o opóźnieniach, utrudnieniach, peronie i torze na danej stacji, z którego odjeżdża skład, są dostępne w Portalu Pasażera w opcjach: „Wyszukiwanie połączeń” (w tym prezentacja danego połączenia na mapie), „Znajdź pociąg” (na stacji, po numerze) oraz „Opóźnienia i utrudnienia”.

Jak wiemy nie wszystkie pociągi mają lokalizację GPS. PKP PLK zapewnia, że w przyszłości, gdy przewoźnicy będą mogli pozyskiwać dane o lokalizacji swoich składów o dane GPS, możliwe będzie uruchomienie nowej funkcjonalności.

W przyszłości, gdy większość przewoźników pasażerskich będzie dysponowała lokalizacją swoich pojazdów na podstawie GPS i dane te będą przekazywane Spółce, możliwe będzie rozważenie opracowania funkcjonalności opartej o dane GPS, tak aby prezentowane dane odzwierciedlały faktyczne położenie danego pociągu – wyjaśnia A. Bittel.

Zobacz również: PLK chciałyby zaktualizować Portal Pasażera o pociągi na mapie „na żywo” na podstawie lokalizacji GPS

Podobne artykuły