Jak wykorzystać doświadczenia Hiszpanii w budowie Kolei Dużych Prędkości przy prac ach nad linią „Y” w Polsce? O tym dyskutowali w Warszawie przedstawiciele ministerstwa infrastruktury, CPK, PKP PLK, CUPT i UTK z hiszpańskim zarządcą sieci kolejowej – ADIF.
ADIF (Administrador de Infraestructuras Ferroviarias) spełnia w Hiszpanii podobną rolę, jak w Polsce PKP Polskie Linie Kolejowe. Z tym, że ta spółka ma pod swoją pieczą także kilka tysięcy kilometrów sieci KDP. I cały czas realizuje nowe projekty szybkich kolei.
Dlatego ADIF jest bardzo dobrym partnerem do rozmów o KDP. Tym bardziej, że od grudnia 2023 roku CPK i ADIF współpracują w tej materii na podstawie podpisanego wówczas memorandum. I spotkanie w Warszawie było kolejną odsłoną tej kooperacji.
Dyskusja dotyczyła tego, jak hiszpańskie doświadczenia w tworzeniu infrastruktury wykorzystać przy projektowaniu i planowaniu przepustowości na linii „Y”. Trasa Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław będzie pierwszą linią KDP w Polsce, gdyż pociągi pojadą tamtędy z prędkością ponad 300 km/h.
Ponadto w trakcie spotkania poruszono temat hiszpańskich doświadczeń we wdrażaniu liberalizacji przewozów KDP. Wpuszczenie na tory kilku przewoźników spowodowało, że na Półwyspie Iberyjskim w szybkim tempie wzrosła liczba połączeń i pasażerów korzystających z oferty KDP. Tym bardziej, że czas podroży i ceny za przejazd między Madrytem i Barceloną, czy między Madrytem a Sewillą są atrakcyjne.
Obecnie ADIF zarządza prawie 4 tys. km linii KDP, a kolejnych 1600 km tras dla szybkich pociągów jest w fazie planowania. Tym samym Hiszpanie mają najdłuższą taką sieć w Europie. Na kilkunastu liniach znajduje się 47 stacji, które zapewniają dostęp do KDP mieszkańcom 28 z 50 prowincji kraju. Stanowią oni w tej chwili 68% populacji Hiszpanii (w 2023 roku było to około 33 mln mieszkańców).