Infrastruktura Przewozy pasażerskie Wiadomości

Polsko-chińskie konsorcjum zmodernizuje odcinek Rail Baltica?

Polsko-chińskie konsorcjum zmodernizuje odcinek Rail Baltica? Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uznały ofertę polsko-chińskiego konsorcjum na budowę trasy z Czyżewa do Białegostoku w ramach Rail Baltica za najlepszą. Nie oznacza to, że zostanie uznana za najkorzystniejszą, jednak koleje twierdzą, że wybór wykonawcy jest możliwy.

Oferta na budowę około 71-kilometrowego odcinka trasy kolejowej Rail Baltica Czyżew–Białystok złożona przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o. z Zawiercia oraz chińskich firm Stecol Corporation i Sinohydro Corporation Limited o wartości 5,2 mld zł brutto zdobyła najwięcej punktów w aukcji elektronicznej przeprowadzonej 30 października br. Jak poinformowała PAP, została uznana za najkorzystniejszą.

Budżet PKP PLK zakładał wartość zamówienia na około 1,6 mld zł. Wszystkie oferty były znacząco wyższe. Aukcję zorganizowano po wcześniejszym przetargu, w którym złożono trzy oferty. Najtańszą, około 3,3 mld zł brutto, zaproponowało konsorcjum spółek chińskich, średnią – polskich, a najdroższą polsko-chińskie (5,2 mld zł). Podczas aukcji wskazano taką samą sumę.

Nad Kanałem Kędzierzyńskim kolejarze postawili nowy most

W pierwszym przetargu nie wybrano wykonawcy ze względu na wysokie ceny. Teraz sytuacja się powtarza. Wskazanie najlepszej oferty nie oznacza, że jest ona najkorzystniejsza. Na razie PKP PLK może ocenić poprawność ofert i to, czy potencjalny wykonawca spełnia warunki w postępowaniu wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych.

Krzysztof Pietras, dyrektor regionu centralnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK informował, że mimo ofert znacząco przekraczających wartość zamówienia, możliwe jest rozstrzygnięcie przetargu. W rozmowie z PAP powiedział, że „Krajowy Program Kolejowy (KPK) przewiduje już finansowanie na tę inwestycję, na odcinek Czyżew-Białystok, są podjęte decyzje w tej sprawie”, a brakujące środki zostały zabezpieczone we wrześniowej aktualizacji KPK.

Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych prowadzonych obecnie w Polsce. Transeuropejski korytarz ma połączyć Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. W kraju jej długość wyniesie 341 km od Warszawy, przez Białystok i Ełk, do granicy państwa w Trakiszkach.

Źródło: www.inzynieria.com