NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Pociągiem ze Szczecina do Berlina co 2 godziny! Samorząd zapowiada zmiany, trwają inwestycje

Pociągiem ze Szczecina do Berlina co 2 godziny! Samorząd zapowiada zmiany, trwają inwestycje

MM
Fot. PKP PLK S.A.

Po 2026 roku połączenia z Berlinem będą realizowane co 2 godziny. Szczecin może stać się niezwykle istotnym węzłem komunikacyjnym w regionie. Trwa modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej po stronie polskiej na odcinku Szczecin Główny – granica państwa oraz po stronie niemieckiej. Podróż ma być szybsza, wygodniejsza i obsługiwana przez nowoczesny tabor.

Pod koniec 2021 roku Deutsche Bahn rozpoczęło modernizację i elektryfikację linii Angermünde – Szczecin. Minęło kilka miesięcy i przedstawiciele Polski zaprezentowali plany modernizacji na liniach kolejowych między Szczecinem Głównym a granicą państwa. Zaplanowano kompleksową modernizację  całego odcinka z dobudową drugiego toru na odcinkach dotychczas jednotorowych (linia kolejowa nr 408 Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce i nr 409 Szczecin Gumieńce – granica państwa (Tantow).

Niedawno przedstawiciele landów Berlina i Brandenburgii ogłosili, że inwestycja po ich stronie zakończy się najpóźniej w 2026 roku. Większa przepustowość linii będzie przyczynkiem do rozszerzenia siatki połączeń między Polską a Niemcami.

Oddanie do użytku podwójnej zelektryfikowanej linii: od Angermünde do granicy (DE) i od granicy do stacji Szczecin Gumieńce i Pomorzany (PL) – usprawni organizację przewozów i skróci czas przejazdu na trasie Szczecin – Berlin zwiększając atrakcyjność oferty dla pasażerów. […] Korzystne zmiany staną się odczuwalne dla pasażerów po zakończeniu koniecznych inwestycji infrastrukturalnych, co ma nastąpić w 2026 roku. – poinformowało nas Biuro Prasowe Województwa Zachodniopomorskiego.

Zacieśnienie współpracy obszarów transgranicznych nie tylko zwiększy atrakcyjność turystyczną obu regionów, lecz także ułatwi codzienny dojazd do szkół czy prac. Ponadto należy podkreślić, że DB Regio, które będzie obsługiwało trasę Berlin – Szczecin, podpisało kontrakt ze szwajcarskim producentem taboru Stadler na dostawę 9 nowych dwusystemowych zespołów trakcyjnych (Flirty XL) do transgranicznego transportu regionalnego do Polski.

Urząd Marszałkowski WZ stawia na nowoczesny, przyjazny mieszkańcom i środowisku naturalnemu
transport kolejowy. Stąd ogromne inwestycje w tabor (m.in. pojazdy hybrydowe) i coraz większe środki na
finasowanie przewozów. […] Bezpośrednie, szybsze połączenia kolejowe to wygoda i oszczędność czasu pasażerów. To alternatywa dla transportu samochodowego, czyli mniej aut na drogach, ograniczenie emisji. Lepszą dostępność dla podróżujących pociągami z/do Niemiec to pozytywny impuls dla biznesu, kontaktów kulturalnych, oraz dla branży turystycznej i uzdrowiskowej – tłumaczy Samorząd.

Województwo zachodniopomorskie ma podpisaną długoletnią umowę na świadczenie usług przewozowych z POLREGIO. Przewozy do granicy państwa dawne Przewozy Regionalne będą świadczyły do 2030 roku. Już teraz w planach jest uruchomienie połączeń do Berlina co 2h.

Zakończenie modernizacji oraz wprowadzenie przez stronę niemiecką taboru dwusystemowego stworzy nowe możliwości do rozwoju siatki połączeń, w tym podróżowania bez przesiadki nie tylko pomiędzy Berlinem a Szczecinem, ale również dalej, np. do Świnoujścia. Nie wiąże się to jednak z zawarciem odrębnych umów. Po stronie polskiej przewozy do granicy realizuje POLREGIO, które na mocy umowy z grudnia 2020 r. jest do roku 2030 operatorem przewozów wojewódzkich organizowanych przez Województwo Zachodniopomorskie. Analogiczna sytuacja występuje po stronie niemieckiej, gdzie nowo wybrany Operator będzie realizował przewozy po zakończeniu przebudowy linii kolejowej Angermünde – Szczecin. Operatorzy (polski i niemiecki) w ramach bezpośredniej współpracy zapewniają realizację przewozów w całej relacji obejmującej odcinki polskie i niemieckie. Planuje się, że na odcinku Angermünde – Szczecin po 2026 r. pociągi będą kursowały co najmniej z częstotliwością co 60 minut w każdym kierunku, w tym co 2 godziny zapewniające bezpośrednie połączenie pomiędzy Szczecinem a Berlinem – informuje Biura Prasowe UMWZP.

Uzgodnienia dotyczące technicznej strony wydłużenia relacji po stronie polskiej dokonywane są pomiędzy operatorami. Sprawą organizatorów pozostaną kwestie dofinansowania przewozów odpowiednio po stronie polskiej i niemieckiej.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności