Strona główna » Wiadomości » Kolej na świecie » Pociągi zębate Stadlera pojadą w Alpach

Pociągi zębate Stadlera pojadą w Alpach

Krzysztof Losz
Fot. Stadler

Stadler dostarczy 13 pociągów z kołami zębatymi dla szwajcarskiego operatora Transports Publics du Chablais (TPC).

 

Umowa ma wartość 140 milionów franków szwajcarskich. Nowe pociągi obsłużą ruch na górskich liniach Aigle-Leysin i Bex-Villars-Bretaye. Pojazdy są produkowane w fabryce w szwajcarskim Bussnang.

Stadler dostarczy zamówione składy na początku 2028 roku. Ich eksploatacja ruszy we wrześniu 2028, kiedy stopniowo zastąpią obecny tabor. Producent przekonuje, że nowe pojazdy usprawnią działanie infrastruktury i znacznie poprawią komfort jazdy, dostępność i przepustowość.

Wygodna podróż z widokami

Każdy skład zaoferuje 112 miejsc siedzących, a ogółem pociąg zabierze 250 osób. Dodatkowe atrakcje widokowe podczas przejazdu przez góry zapewnią pasażerom panoramiczne okna.

Inne zalety nowych pociągów to:

  • Niska wysokość wejścia (350 mm) ułatwiająca dostęp osobom o ograniczonej sprawności ruchowej i osobom z wózkami dziecięcymi.
  • Więcej będzie miejsca na bagaż, rowery i narty.
  • Ulepszony system informacji dla podróżnych.
  • Jazda będzie płynniejsza i bardziej komfortowa.
  • Odzyskiwanie energii podczas zjazdu w celu optymalizacji efektywności energetycznej.

Największa inwestycja

Stadler informuje, że kontrakt z TPC jest największą inwestycją taborową od czasu powstania obu górskich linii kolejowych: Aigle-Leysin i Bex-Villars-Bretaye. Pojazdy mogą pokonywać nachylenia do 230‰ i ciasnych zakrętów, które występują wielokrotnie na historycznej sieci TPC. Właśnie w tych miejscach koła i szyny zębate mają największe zastosowanie.

Omawiany zakup jest ostatnim etapem wymiany taboru na sieci TPC. Wcześniej pociągi trafiły w 2016 roku na linię Aigle-Ollon-Monthey-Champérym, a w 2024 roku na linię Aigle-Sépey-Diablerets.

Zakup jest częścią ogólnego projektu rozwoju naszej infrastruktury, takiego jak przedłużenie linii Aigle-Leysin do podnóża wyciągów narciarskich. To dowód naszej chęci zwiększenia atrakcyjności regionalnego transportu publicznego przy jednoczesnym podjęciu wyzwań zrównoważonego rozwoju i dostępności” – podkreśla Christophe Genoud, szef Działu Transportu Pasażerskiego w TPC.

 

Podobne artykuły