Przewozy pasażerskie Tabor Wiadomości
Partnerzy działu

Pociągi na linii Warszawa – Radom – Kielce – Kraków pojadą co godzinę dopiero w 2028 roku

Pociągi na linii Warszawa – Radom – Kielce – Kraków pojadą co godzinę dopiero w 2028 roku Fot. NaKolei.pl

W grudniu 2020 roku, usłyszeliśmy zapowiedź rozwinięcia oferty przewozowej pociągów PKP Intercity, w tym na trasie Warszawa – Radom – Kielce – Kraków. Teraz Ministerstwo poinformowało, że pociągi na tej trasie pojadą co godzinę dopiero w 2028 roku.

Pod koniec 2020 roku PKP Intercity podpisało umowę PSC z Ministerstwem Infrastruktur, której wartość to 21 miliardów złotych. Wtedy to PKP Intercity poinformowało o swoim założeniu, że w 2030 roku z usług przewoźnika będzie korzystać ponad 74 mln pasażerów rocznie.

Nowa umowa umożliwić ma wzrost liczby połączeń uruchamianych przez PKP Intercity z 120 tysięcy w 2021 roku do ponad 196 tysięcy w 2030 roku. To przełożyć się ma na zwiększoną częstotliwość połączeń na głównych trasach takich jak: Warszawa – Białystok, Warszawa – Lublin, Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, Warszawa – Częstochowa, Poznań – Szczecin, na których pociągi mają kursować co godzinę.

Dzisiaj natomiast Wiceminister Andrzej Bittel, w odpowiedzi na interpelacje Posła Konrada Frysztaka poinformował, że Ministerstwo Infrastruktury zakłada uruchomienie pociągów w częstotliwości 1-godzinnej na odcinkach linii kolejowej nr 8 dopiero w horyzoncie rozkładu jazdy 2028/2029. Z tym, że w całej relacji Warszawa – Radom – Kielce – Kraków pociągi miałyby kursować w częstotliwości 4-godzinnej.

Docelowy układ zakłada uruchomienie 3 linii komunikacyjnych w częstotliwości 4-godzinnej, każda na pełnym ciągu Warszawa – Radom – Kielce – Kraków oraz jednej linii komunikacyjnej w częstotliwości 4-godzinnej na ciągu Warszawa – Radom – Sandomierz – Przemyśl, skoordynowanej na stacji Radom z linią w przebiegu Lublin – Radom – Kielce – Kraków – poinformował Wiceminister Andrzej Bittel. Termin wdrożenia w pełni wskazanej oferty zależny jest m. in. od zaawansowania prac związanych z modernizacją Warszawskiego Węzła Kolejowego, w szczególności z okresem zamknięcia linii średnicowej dalekobieżnej, w którym to przepustowość linii kolejowych w Warszawie i okolicy ulegnie znacznemu ograniczeniu – dodał.

Jaki przewiduje się tabor na linii?

Wiceminister Bittel zapowiedział, że ww. połączenia na linii Warszawa – Radom – Kielce – Kraków miałyby być obsługiwane przez ED160, ED161, zmodernizowane ED74, ale także składy piętrowe typu push-pull, a w przypadku składów wagonowych – byłby one ciągnięte przez lokomotywy EP08/EP09/EU160.



Kongres590