PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły w tym roku postępowania przetargowe o wartości 11,8 miliarda złotych. Do końca roku planowane jest ogłoszenie kolejnych zamówień i osiągnięcie łącznego pułapu 17,5 miliarda złotych w 2024 r. Dzisiaj ważny dzień dla aglomeracji warszawskiej – wystartował przetarg na nowe tory i nowoczesne przystanki między Wawrem a Otwockiem.
W 2024 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetargi na łączną kwotę 11,8 mld zł oraz zawarły umowy na 14,6 mld zł.
Realizujemy ambitny plan zamknięcia 2024 roku kwotą 17,5 miliarda złotych w nowych przetargach inwestycyjnych. Przed nami ogłoszenie postępowań między innymi na linie Białystok – Ełk, Skierniewice – Czachówek Wschodni – Pilawa wraz z budową mostu przez Wisłę czy stację Maksymilianowo. Dzisiaj ogłoszony został kolejny ważny przetarg. Na cztery tory między Warszawą a Otwockiem czekają mieszkańcy aglomeracji i regionu. Prowadzony przez nas proces inwestycyjny pokazuje bardzo dobrą kondycję spółki, rynek będzie miał zajęcie na wiele lat – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PLK SA.
Poza widocznym impulsem dla branży budowlanej i wpływem na wzrost gospodarczy, podróżni zyskują coraz szerszą sieć szybkich połączeń, eliminujemy bariery architektoniczne na stacjach i przystankach, poprawiamy warunki transportu towarów – dodał Marcin Mochocki, Członek Zarządu PLK SA, Dyrektor ds. realizacji inwestycji.
Warszawa Wawer – Otwock – inwestycja na start
Dzisiaj PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na wyłonienie wykonawcy prac na linii kolejowej między Warszawą Wawer a Otwockiem. W ramach jednej z najważniejszych inwestycji dla aglomeracji planowane jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
W ramach projektu zlikwidowane zostaną cztery przejazdy kolejowe, a zamiast nich powstaną wygodne tunele – w Radości na ul. Panny Wodnej, Falenicy na ul. Walcowniczej – Bystrzyckiej, w Józefowie na ul. Cichej – Matejki oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa na ul. Werbeny – Brucknera.
Przebudowane zostanie osiem przystanków, w tym w Aninie, Międzylesiu, Radości, Miedzeszynie, Michalinie, Świdrze i Józefowie oraz stację w Falenicy. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji dla pasażerów. PKP PLK planuje też 20 nowych przejść podziemnych, w tym sześć z nich w lokalizacjach wyznaczonych wspólnie z lokalnymi samorządami oraz przebudowę istniejącego przejścia na stacji w Falenicy. Zarządca przebuduje mosty na rzece Świder i wybuduje nowe. Dla komfortu mieszkańców wzdłuż torów pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Umowy z wykonawcami zostaną podpisane w 2025 roku, a cała inwestycja ma potrwać do 2028 roku. Jej szacowana wartość to 1,8 mld zł. Inwestycja ubiega się o współfinansowanie w ramach FENIKS.
To kolejny etap modernizacji linii otwockiej. W ramach zadania realizowanego między Warszawą Wschodnią a Wawrem, za 422 mln zł netto, zmodernizowano przystanki: Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek, stację Warszawa Wawer oraz zbudowano nowy przystanek Warszawa Grochów. Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer rozdzielono ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego dzięki dobudowie dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Gocławek do Warszawa Wawer.
W odpowiedzi na apele mieszkańców warszawskich dzielnic Praga Południe i Rembertów, zbudowano bezpieczne przejścia przez tory, prowadzące do pieszego szlaku w Rezerwacie Przyrody Olszynka Grochowska. Udostępniono dwa przejścia podziemne przy przystanku Warszawa Gocławek, który został przesunięty pod wiadukt na ul. Marsa. Jedno z nich znajduje się na ul. Korkowej i prowadzi do pobliskich osiedli mieszkaniowych, drugie łączy się bezpośrednio z peronem na wysokości ul. Goździków. Oba tunele wyposażone są w schody i pochylnie. W ramach prac na tej linii powstały jeszcze trzy nowe bezpieczne przejścia podziemne i jedno przebudowane.
Obecnie trwają prace wykończeniowe w obiektach przy ul. Tomasza Edisona, ul. Jana Skrzyneckiego (pod wiaduktem na ul. Płowieckiej) oraz pomiędzy ulicami IV Poprzeczna a V Poprzeczna. Przy przystanku Warszawa Olszynka Grochowska na ul. Chłopickiego budowana jest nowa kładka nad torami, która będzie wyposażona w schody i windy.