Spółka PLK SA – w ramach odbywających się posiedzeń sztabu kryzysowego – stale współpracuje z Powiatowym i Wojewódzkim Inspektoratem Nadzoru Budowlanego w sprawie dalszych działań po zawaleniu się części kamienicy przy Al. 1 Maja 23 w Łodzi. Do czwartku, 12 września, PINB wraz z wykonawcą określą sposób doraźnego zabezpieczenia kamienicy przy ul. Próchnika 44, co pozwoliłoby niektórym mieszkańcom na zabranie rzeczy z mieszkań.
Do wspomnianej katastrofy doszło 9 września w wyniku drążenia tunelu średnicowego pod Łodzią przez maszynę TBM Katarzyna. W zdarzeniu nikt nie ucierpiał, ponieważ mieszkańcy zostali wysiedleni z kamienicy na czas prowadzenia prac. W piątek PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły, że część budynku mieszkalnego przy Al. 1 Maja 23 w Łodzi uległa znaczącemu uszkodzeniu. Oderwał się fragment ściany, która runęła na podwórko kamienicy. Prace związane z drążeniem tunelu są tymczasowo wstrzymane.
Obecnie trwają ustalenia z WINB, dotyczące możliwych terminów wznowienia pracy tarczy. Wykonawca jest na etapie kompletowania dokumentacji potwierdzającej możliwość bezpiecznego wznowienia robót.
Wykonawca przygotowuje projekt zabezpieczenia uszkodzonych kamienic, dla umożliwienia pracy komisji wyjaśniającej przyczyny zdarzenia. Na miejscu w Łodzi regularnie zwoływane są posiedzenia sztabu kryzysowego, złożonego z przedstawicieli inwestora, wykonawcy i jednostek miejskich.
Poszkodowani mieszkańcy cały czas mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia prawnego i psychologicznego. Na stacji kolejowej Łódź-Fabryczna działa też punkt informacyjny dla mieszkańców, dotyczący inwestycji, w którym od 9 września obecny jest radca prawny, udzielający informacji w sprawie przebiegu procesu likwidacji szkód.