Strona główna » Wiadomości » PLK czekają na oferty z Gdyni do Lęborka

PLK czekają na oferty z Gdyni do Lęborka

Krzysztof Losz
Fot.. PKP Polskie Linie Kolejowe

Do 7 kwietnia PKP Polskie Linie Kolejowe przedłużyły termin na składanie ofert w przetargu na modernizację linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork.

 

To część projektu pn. Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk – Faza II”. W ramach tego etapu wykonawca, którego PLK wyłonią w przetargu, przebuduje wszystkie przystanki i stacje na trasie Gdynia Chylonia – Lębork. To w znacznym stopniu poprawi komfort obsługi podróżnych. Choćby dzięki temu, że powstaną wygodne dojścia do peronów także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Ponadto, jak poinformował nasz portal Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK, projekt przewiduje budowę nowych przystanków. Mają one na razie robocze nazwy: Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Wschodnie, Wejherowo Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór. Dzięki nim zwiększy się na pewno dostęp do kolei dla mieszkańców tej części województwa pomorskiego.

Większa przepustowość

Po zakończeniu inwestycji, na tory wjedzie więcej pociągów. To dlatego, że PLK zadbają o wzrost przepustowości dzięki wybudowaniu drugiego toru na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork. Dwa tory, tzw. aglomeracyjne, zostaną położone na odcinku Rumia – Wejherowo jako przedłużenie linii kolejowej nr 250. Dzięki tym działaniom poprawia się warunki komunikacji kolejowej także w obrębie aglomeracji trójmiejskiej.

Ponadto prace obejmą przebudowę sieci trakcyjnej, torów i obiektów inżynieryjnych, co przełoży się na sprawne podróże pociągiem. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy się dzięki zastąpieniu przejazdów kolejowo – drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.

Szybsze pociągi

Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Gdynia – Słupsk oraz po uzyskaniu wymaganych pozwoleń, skróceniu ulegnie czas podróży między miastami o około 15 minut. To dlatego, że pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h. Zyskają także przewoźnicy towarowi, gdyż zmodernizowana linia nr 202 pozwoli na podniesienie prędkości składów cargo z 70 km/h do 120 km/h.

PKP PLK informuje, że inwestycja na „202” przygotuje infrastrukturę do prowadzenia pociągów pasażerskich z jeszcze wyższą prędkością – 200 km/h. Zarządca infrastruktury planuje bowiem w oddzielnym postepowaniu wyłonić wykonawcę, który zabuduję linię systemem ETCS/ERTMS.

PLK informują, że szacowana wartość inwestycji to ponad 3 mld zł. Zakończenie robót planowane jest do końca 2029 r. Inwestycja będzie sfinansowana ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027.

Przypomnijmy, że trwa modernizacja odcinka linii nr 202 z Lęborka do Słupska – zakończenie przebudowy to 2026 rok.

Podobne artykuły