Infrastruktura Przewozy pasażerskie
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

PKP PLK ruszają z projektem nowych przystanków w centrum Warszawy

PKP PLK ruszają z projektem nowych przystanków w centrum Warszawy Fot. PKP PLK S.A. (ilustracyjne)

PKP Polskie Linie Kolejowe opublikowały ogłoszenie dobrowolnej przejrzystości ex ante dotyczące wykonania dokumentacji projektowej, a odnoszącej się m.in. do nowego przystanku przy rondzie de Gaulle’a w Warszawie.

Szczegółowy jego zakres obejmuje:

  1. zaprojektowanie nowego podziemnego przystanku osobowego w rejonie ronda de Gaulle’a w Warszawie wraz z infrastrukturą oraz wyłączeniem z ruchu pasażerskiego przystanku osobowego Warszawa Powiśle;
  2. zaprojektowanie nowego przystanku osobowego w rejonie ulicy Solec w Warszawie wraz z infrastrukturą;
  3. zaprojektowanie nowych dwutorowych łącznic kolejowych w kierunku linii nr 006 i 009 wraz z dostosowaniem układu torowego głowicy wschodniej i zachodniej stacji Warszawa Wschodnia z uwzględnieniem zmian w innych branżach realizowanych w ramach umowy podstawowej.

Zamówienie udzielane jest jako zamówienie podobne do zamówienia podstawowego pn. Wykonanie dokumentacji projektowej oraz prowadzenie nadzoru autorskiego dla realizacji przebudowy linii średnicowej w Warszawie w ramach projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. A to realizowane jest przez konsorcjum Torprojekt Sp. z o.o. oraz Kuryłowicz&Associates Sp. z o.o.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku PKP PLK przedstawiły koncepcję wybudowania, wraz z modernizacją warszawskiej linii średnicowej, nowych przystanków przy rondzie de Gaulle’a i Solec położonego bliżej Wisły, zamiast obecnego przystanku Warszawa Powiśle. Wskazano wówczas, że w nowej konfiguracji odległość między przystankiem Solec a Rondo de Gaulle’a wyniosłaby ok. 1 tys. m. Taka sama odległość dzieliłaby rondo de Gaulle’a od Warszawy Śródmieście. Dlatego, aby nie zmniejszać częstotliwości kursowania pociągów, zlikwidowany zostałby przystanek Powiśle. Nie byłoby też konieczności budowy przystanku przy ul. Brackiej, między Warszawą Śródmieście a rondem de Gaulle’a, gdyż to również pogorszyłoby przepustowość linii.

Jak widać PKP PLK planują realizację tej koncepcji, mimo że budziła ona pewne kontrowersje, również w stołecznym ratuszu.

Zarządca infrastruktury kolejowej przekonuje, że modernizacja warszawskiej linii średnicowej jest konieczna, aby zwiększyć o około połowę przepustowość trasy, która została zbudowana między 1926 a 1935 r.