Strona główna » Wiadomości » PKP PLK: Roboty torowe nie ograniczą prędkości pociągów

PKP PLK: Roboty torowe nie ograniczą prędkości pociągów

Redakcja
Fot. A. Lewandowski

Nowe regulacje dotyczące prędkości pociągów podczas prac utrzymaniowych weszły w życie. Od 1 grudnia PKP PLK zmieniły przepisy, które umożliwiają pociągom przejazdy z maksymalną dopuszczalną prędkością określoną w rozkładzie jazdy w miejscach, w których prowadzone są roboty na torach sąsiednich. To efekt nowelizacji Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 października 2024 r.

Do tej pory na odcinkach wielotorowych, gdzie na jednym torze prowadzone były prace, pociągi na torach sąsiednich musiały zwalniać do 20 km/h. Nowe regulacje pozwalają na jazdę zgodnie z obowiązującym rozkładem, co znacząco poprawi płynność ruchu i skróci czas przejazdu.

Zmiany dotyczą także przypadków wyłączenia sygnalizacji (SSP) na przejazdach na torze objętym pracami lub demontażu urządzeń SSP na czas prac na zamkniętym torze. Dotychczas obowiązywała zasada, że gdy prace były prowadzone na jednym z dwóch torów, na obu wyłączano urządzenia i wprowadzano ograniczenie prędkości do 20 km/h dla pociągów na przejazdach. Teraz dopuszcza się utrzymanie rozkładowej prędkości na torze czynnym z działającymi sygnalizatorami, a wprowadzenie ograniczeń prędkości do 10 km/h z dodatkowymi procedurami bezpieczeństwa na torze, na którym prowadzone są prace.

Nowe przepisy pozwalają na zachowanie płynności ruchu przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa. Utrzymanie rozkładowej prędkości na torach sąsiadujących z miejscem prac to duża zmiana, która skróci czas przejazdów. Ograniczenia na torze remontowanym oraz dodatkowe procedury ochronne gwarantują bezpieczeństwo zarówno pracowników, jak i pasażerów. To praktyczne i potrzebne rozwiązanie – mówi Michał Gil, członek Zarządu, dyrektor do spraw eksploatacji.

Nowe regulacje zwiększą efektywność prac utrzymaniowych oraz komfort użytkowników kolei i kierowców, zachowując jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa na liniach kolejowych.

Wprowadzone zmiany zostały ujęte w wewnętrznych instrukcjach PLK SA Ir-1 oraz Ir-7.

 

 

 

Podobne artykuły