W ostatnich dniach wykonawca tunelu średnicowego pod Łodzią, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (PBDiM) z Mińska Mazowieckiego, wnioskował o przedłużenie terminu zakończenia prac do czerwca 2027 roku. Powodem miały być problemy techniczne, których nie dało się przewidzieć. Jednak PKP Polskie Linie Kolejowe nie zgadzają się na takie przesunięcie.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas konferencji w Łodzi 13 lutego jasno stwierdził, że PKP PLK nie akceptuje obecnie przedstawionego harmonogramu i oczekuje innego rodzaju dokumentacji.
PKP PLK nie widzi uzasadnienia w złożonym harmonogramie, oczekuje innego rodzaju harmonogramu i nie zgadza się na wydłużenie o rok aktualnie obowiązującego harmonogramu zakończenia prac na budowie przy tunelu średnicowym.
PKP PLK potwierdziło, że wniosek PBDiM oraz nowy harmonogram są obecnie analizowane. Ze wstępnej oceny wynika, że dokumentacja wykonawcy nie uzasadnia konieczności wydłużenia terminu.
Postulowane zmiany zapisów umowy są obecnie rozpatrywane przez Polskie Linie Kolejowe. Ze wstępnej analizy wynika, że materiały przekazane przez wykonawcę wraz z propozycją aneksu terminowego nie dowodzą możliwości wydłużenia terminu kontraktu. Wydaje się, że wykonawca będzie zobowiązany do uzupełnienia dokumentacji, aby rzetelnie uzasadnić przedstawione zmiany. Nasze ostateczne stanowisko przekażemy po dogłębnym przeanalizowaniu wniosku. Należy podkreślić, że na podstawie umowy między PLK i PBDiM, zarówno zamawiający (inwestor), jak i wykonawca mogą dochodzić swoich roszczeń – przekazał Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych dla TUŁÓDŹ.PL.
Prace TBM Katarzyna wznowione w maju?
Tunel średnicowy drążony jest przez tarczę TBM Katarzyna, która obecnie od około sześciu miesięcy pozostaje unieruchomiona. Wcześniej planowano wznowienie prac w marcu 2025 roku, ale obecnie mówi się o maju 2025 roku jako nowym terminie uruchomienia maszyny.
Zakończenie budowy podziemnego połączenia między Dworcem Fabrycznym a stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec zależy od postępów drążenia tunelu dwutorowego przez TBM Katarzynę. Obecnie wykonawca prowadzi prace niezbędne do realizacji przed wznowieniem pracy przez tarczę TBM. Zgodnie z deklaracjami wykonawcy Katarzyna zacznie znów drążyć w połowie maja 2025 r. Bezwzględnie oczekujemy od wykonawcy dotrzymania deklarowanych terminów – mówi przedstawiciel PKP Polskich Linii Kolejowych.
Budowa tunelu jest ogromnym przedsięwzięciem finansowym. Wykonawca inwestycji wspiera się kredytem w wysokości 300 milionów złotych, a łączna wartość inwestycji przekroczyła już 2 miliardy złotych. To kwota stanowiąca około jednej trzeciej rocznego budżetu Łodzi.
Na ten moment obowiązującym terminem zakończenia inwestycji pozostaje połowa 2026 roku.