NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie PKP Intercity pokazało kolejne wizualizacje składu push-pull i wagonów! Producenci zapoznali się z koncepcją

PKP Intercity pokazało kolejne wizualizacje składu push-pull i wagonów! Producenci zapoznali się z koncepcją

Redakcja
Wizualizacja wagonu. Mat. PKP Intercity

Obchodzące w tym roku 20-lecie swojego istnienia PKP Intercity wkracza w kolejny etap działalności z planem wypracowania nowego standardu podróżowania koleją. Przygotowując się do kolejnych przetargów taborowych, które zostaną ogłoszone w ramach wartego 19 mld zł planu inwestycyjnego, przewoźnik rozpoczął prace nad zmianą podejścia do projektowania pociągów. Na prezentacji byli obecni producenci taboru kolejowego. 

Przez 20 lat na polskiej kolei zmieniło się bardzo wiele. 1 września 2001 roku na tory wyruszyły pociągi PKP Intercity – spółki, która została utworzona w ramach nowo powstałej Grupy PKP. W dalekobieżne podróże po Polsce i Europie pociągami przewoźnika ruszyło od tego dnia ponad 550 milionów osób.

Potrzeba było 20 lat, aby narodowy przewoźnik przewiózł ponad 550 milionów podróżnych. Jestem przekonany, że na miliardowego pasażera nie będziemy musieli czekać blisko 20 lat, ponieważ polska kolej przyspiesza, staje się coraz popularniejsza i tego miliardowego pasażera powitamy szybciej niż myślimy. 20 lat temu PKP Intercity stanęło przed wyzwaniem zbudowania oferty, która byłaby konkurencyjna wobec innych środków transportu. Od kilku lat trwa również intensywna walka z wykluczeniem transportowym poprzez zagęszczanie siatki połączeń przewoźnika. Teraz spółka idzie krok dalej i chce być pierwszym wyborem dla Polaków. Tego życzę PKP Intercity, bo dzięki temu Polacy będą cieszyć się bezpiecznymi, komfortowymi, przewidywalnymi, dostępnymi i ekologicznymi podróżami – mówi Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Przez 20 lat PKP Intercity wydało na zakup i modernizację taboru oraz unowocześnienie zapleczy technicznych 8 mld zł brutto. Te inwestycje i coraz więcej nowoczesnego taboru na torach przyczyniły się do znaczącego wzrostu popularności usług przewoźnika – jeszcze w 2015 roku pociągi Spółki przewiozły ponad 31 mln osób, a w 2019 roku blisko 49 mln, jak również zadowolenia z podróży. Pokazują to wyniki przeprowadzanych od 2013 roku cyklicznych badań poziomu satysfakcji pasażerów z podróży pociągami PKP Intercity. Obecny wskaźnik satysfakcji wynosi 75 punktów procentowych (obliczany jako różnica między procentem pasażerów wskazujących najwyższe oceny a tymi wskazujące najniższe), podczas gdy podczas pierwszego badania w 2013 roku wyniósł 33 p.p. Zadowolenie z usług PKP Intercity wzrosło więc od tego czasu aż o 42 p.p.

Mam nadzieję, że nikt nie ma wątpliwości, że polska kolej intensywnie zmienia się na lepsze. To po prostu widać, gdy wsiądzie się do pociągu i ruszy w podróż po Polsce. 8 mld zł dało efekty, a to przecież dopiero początek zmian na lepsze, gdy uzmysłowimy sobie, że plany do 2030 roku zakładają inwestycje unowocześnienie taboru i rozwój siatki połączeń na poziomie 19 mld zł. Korzyści dla pasażerów będą oczywiste. Warto podkreślić, że realizowana przez narodowego przewoźnika strategia to także szansa dla polskich przedsiębiorstw. Silny impuls dla ich rozwoju. Te rekordowe inwestycje są bowiem realizowane we współpracy ze sprawdzonymi polskimi firmami, które oferują zaawansowane produkty najwyższej jakości. Dzięki temu PKP Intercity nie tylko wspiera rodzimą gospodarkę i rynek pracy, ale pozwala też rozwijać krajowe technologie. Ogromnie cieszy sposób, w jaki PKP Intercity jako spółka skarbu państwa wywiązuje się ze swojej misji i w jak pozytywny sposób oddziałuje na polskie społeczeństwo i polską gospodarkę. Życzę, aby kolejne lata przyniosły dalszy rozwój spółki, na czym wszyscy tylko skorzystamy – przekonuje Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Wielkie zmiany na torach

W ramach kontynuacji największego programu inwestycyjnego w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody.

Przez ostatnich 20 lat polscy kolejarze, pracownicy Grupy PKP pokazali, że kolej to środek transportu, któremu można ufać. Do podróży pociągami coraz bardziej zachęcają inwestycje, które od kilku lat zmieniają oblicze polskiej kolei. Zmodernizowane linie kolejowe i dworce oraz nowoczesny tabor pozwalają na coraz szybsze, bardziej komfortowe i bezpieczniejsze podróże po całej Polsce. Dzięki temu kolej wraca po latach na należne jej miejsce i staje się środkiem transportu numer jeden dla coraz większej liczby osób – podkreśla Krzysztof Mamiński, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity, Prezes Zarządu PKP S.A.

Obecnie PKP Intercity ma zakontraktowane umowy na blisko 5,2 mld zł na tabor i infrastrukturę. W ostatnich latach, w ramach realizowanej strategii taborowej, PKP Intercity odebrało łącznie ponad 600 zmodernizowanych wagonów. W najbliższych miesiącach spółka planuje zlecić modernizację kolejnych 321 wagonów.

Równolegle z przygotowaniem kolejnych przetargów PKP Intercity pracuje nad nowym konceptem nowoczesnych wagonów, które w najbliższych latach pojawią się na torach. Nowe podejście do projektowania pociągów ma sprawić, by pociągi jutra były jeszcze bardziej komfortowe, przyjazne i w pełni funkcjonalne dla podróżnych.

Poprzez nowe podejście do projektowania przestrzeni wewnątrz wagonów chcemy wyznaczyć nowy standard podróżowania koleją, co istotnie przyczyni się do wzrostu jej popularności. Pracujemy również nad kolejnymi rozwiązaniami, które sprawią, że zaplanowanie i odbycie podróży pociągiem będzie łatwe, szybkie, komfortowe i atrakcyjne kosztowo. Chcąc by kolej stała się w najbliższych latach środkiem transportu numer jeden długodystansowych podróży, musimy robić wszystko, by stale wypracowywać nowy standard jakościowych podróży – deklaruje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Internicty.

Pierwsze koncepty dotyczą piętrowych składów wagonowych typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi, na zakup których PKP Intercity ogłosiło w lipcu br. postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego. Przewoźnik planuje wzmocnić swoją flotę 38 składami wraz z 45 lokomotywami. To jeden z największych projektów taborowych, który Spółka zamierza zrealizować w ramach zaktualizowanego, wartego 19 mld zł programu inwestycyjnego.

Pojazdy mają być dostosowane do prędkości 200 km/h i planowane są do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych, takich jak np. Warszawa-Łódź czy Kraków-Katowice. W każdym ze składów planowana jest przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami.

PKP Intercity zależy na tym, by wyposażenie i organizacja przestrzeni w wagonach była jak najlepiej dostosowana do potrzeb różnych grup klientów. Rozwiązania projektowane będą w sposób całościowy zapewniający pozytywne doświadczenia w oparciu o kluczowe punkty ścieżki pasażera kolejowego. PKP Intercity planuje realizację badania potrzeb grup klientów pod kątem rozwiązań dla nowego taboru typu push-pull, co pozwoli w pełni poznać oczekiwania stawiane przed pociągami w niedalekiej przyszłości.

Obecnie PKP Intercity oczekuje wniosków potencjalnych wykonawców o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po weryfikacji wniosków zostaną przeprowadzone dialogi z zakwalifikowanymi do udziału w postępowaniu wykonawcami. Harmonogram zakłada zaproszenie do składania ofert w ostatnim kwartale 2021 roku. Rozstrzygnięcie postępowania wstępnie planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.

W planach kilkaset nowych wagonów

W ciągu kilku najbliższych lat flota PKP Intercity przejdzie wielkie zmiany. Poza zakupem składów typu push-pull przyczyni się do tego m.in. projekt, na który przetarg spółka planuje ogłosić w pierwszym kwartale 2022 roku. PKP Intercity zamierza kupić 300 wagonów z opcją na dodatkowe 150 pojazdów. Oferta PKP Intercity ma jak najlepiej odpowiadać na potrzeby różnych grup pasażerów i różnorodne preferencje, dlatego to zamówienie ma objąć zróżnicowane wagony – zarówno pierwszej jak i drugiej klasy, przedziałowe i bezprzedziałowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, dostosowane do przewozu rowerów, restauracyjne oraz dzienno-nocne, umożliwiające komfortowe podróże w nocy. Wagony będą projektowane już w oparciu o nowe podejście do designu.

Mat. PKP Intercity

Mat. PKP Intercity

Mat. PKP Intercity

Mat. PKP Intercity

Mat. PKP Intercity

Mat. PKP Intercity

Mat. PKP Intercity

Mat. PKP Intercity

Wizualizacja wagonu. Mat. PKP Intercity

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności