NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie PKP Intercity nadal myśli o modernizacji wagonów rowerowych 609A. „Odbiory wagonów po 2023 roku”

PKP Intercity nadal myśli o modernizacji wagonów rowerowych 609A. „Odbiory wagonów po 2023 roku”

Adrian Izydorek
Fot. YT / Nikodem MK

PKP Intercity nie chce rezygnować z modernizacji wagonów 609A, które są pojazdami z przedziałem bagażowym, przystosowanymi do przewozu rowerów. Wcześniej unieważniono przetarg na modernizacje jednostek.

W ciągu ostatnich lat, z roku na rok liczba pasażerów przewożących rower w pociągach PKP Intercity stale rośnie. W 2019 roku przewoźnik sprzedał 145 586 biletów na przewóz rowerów, w 2020 roku mimo pandemicznego roku – było to niewiele mniej bo takich biletów sprzedano lekko ponad 144 tysiące. W 2021 roku było to już 207 846 biletów na przewóz rowerów, a dotychczas w 2022 roku sprzedano łącznie 270 251 sztuk biletów.

Widać więc, że tak samo jak przybywa pasażerów, tak samo przybywa osób zainteresowanych podróżą z jednośladem. Według Ministerstwa Infrastruktury, przewoźnik dąży do zwiększenia oferty dla rowerzystów.

PKP Intercity S.A. w zakresie realizowanych usług obserwuje rosnące zainteresowanie przewozu rowerów przez pasażerów, dlatego w działaniach inwestycyjnych Spółka dąży do rozwoju oferty przeznaczonej dla rowerzystów w kolejnych latach – poinformował Wiceminister Infrastruktury, Andrzej Bittel.

Jak wylicza Wiceminister, od 2016 roku PKP Intercity realizuje zakontraktowane projekty zakupowe, które uwzględniają miejsca do przewozu rowerów m.in. wagony „COMBO”, nowe wagony od FPS H. Cegielski, nowe jednostki ED160. W przeszłości zrealizowano zakup 60 EZT (20 x ED250, 20 x ED160, 20 x ED161), które także dysponują specjalnie przygotowanymi pod przewóz rowerów miejscami. Również w zmodernizowanych ED74 znalazły miejsca do przewozu rowerów.

PKP Intercity od 2021 roku przymierzał się do inwestycji z myślą stricte o przewozach rowerów. Chodzi o wagony 609A, których modernizacja póki co nie doszła do skutku. W czerwcu 2022 roku przewoźnik po otwarciu ofert w przetargu, poinformował o unieważnieniu postępowania z uwagi na zbyt drogie oferty. Przypomnijmy, wpłynęły dwie oferty złożone przez:

  1. Konsorcjum firm: COMPREMUM S.A oraz Mag-Train Sp. z o. o. (obecnie Transtrain Sp. z o.o.) z ceną brutto 107 211 720,00 zł.
  2. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. z ceną brutto 95 553 780,00 zł.

Przewoźnik chciał przeznaczyć na zamówienie 66 555 300,00 zł brutto.

Według Wiceministra Bittela, projekt modernizacji wagonów rowerowych jest w toku. Jednak co trzeba zaznaczyć w tym momencie przewoźnik nie prowadzi przetargu w tej sprawie.

Realizacja projektu wykonania napraw P5 wagonów 609A jest w przygotowaniu. Procedura udzielenia zamówienia jest w toku. Odbiory wagonów po naprawie P5 są planowane po 2023 roku – twierdzi Wiceminister Andrzej Bittel.

Według danych na 17 listopada br., PKP Intercity ma posiadać 15 wagonów typu 609A, w każdym z tych wagonów znajdują się 24 haki na przewóz rowerów.

PKP Intercity S.A. posiada, oprócz 15 wagonów typu 609A: 58 wagonów z możliwością przewozu więcej niż 10 rowerów, z czego: 16 wagonów to wagony typu 168A – wszystkie sprawne, 42 wagony typu 111Arow – również wszystkie sprawne – wylicza Wiceminister Andrzej Bittel.

Oprócz modernizacji wagonów 609A, przewoźnik nie planuje inwestycji w tabor do przewozu większej liczby rowerów. Oczywiście w kupowanym taborze będą miejsca na rowery, chociażby w rekordowym przetargu na 300 wagonów, przewidziano zakup 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów. Ale nie będą to większe ilości powyżej 10 rowerów na wagon.

To samo tyczyć się będzie modernizacji 95 wagonów do standardu Combo, gdzie w każdej jednostce powinno się znaleźć 6 miejsc dla rowerów.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności