Nasz narodowy przewoźnik dalekobieżny – PKP Intercity – planuje zakup 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT).
Spółka ogłosiła kolejny przetarg taborowy, na który oferty będzie przyjmować do 20 lutego 2018 roku. Tym razem ma zostać zastosowany w tym postępowaniu innowacyjny model zakupowy. Polega on na tym, że producent dostarczy najpierw dwa EZT w ciągu półtora roku od dnia wejścia w życie umowy. Natomiast następne pociągi mają trafić do floty PKP Intercity w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu, ale nie wcześniej, niż po zakończeniu sześciomiesięcznej eksploatacji pierwszych dwóch pojazdów. Ten czas pozwoli na dokładne sprawdzenie możliwości nowych pociągów i wykrycie ewentualnych usterek.
PKP Intercity oczekuje, że składy będą posiadać co najmniej 294 miejsca klasy drugiej oraz 60 pierwszej. Mają zostać wyposażone w system ETCS poziomu 1 i 2. Mają one być skierowane do obsługi pociągów kategorii InterCity (IC), czyli będą to pojazdy klasy Dartów i Flirtów3.
Pociągi zostaną dostosowane do prędkości nie mniejszej niż 160 km/h. Zostaną wyposażone m.in. w wygodne fotele, klimatyzację, gniazdka elektryczne, bezprzewodowy internet ze wzmacniaczami sygnału GSM/LTE, monitoring.
W pociągach ma być też wydzielona część gastronomiczna. Składy mają posiadać udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i przestrzeń dla rowerów, poza tym w toaletach zamontowane zostaną przewijaki dla niemowląt.
Zwycięzca przetargu będzie musiał też zadbać o utrzymanie techniczne pojazdów o zakresie poziomów od P1 do P4. Będzie odpowiedzialny za świadczenia usług utrzymania nieplanowego, korekcyjnego oraz napraw pogwarancyjnych i czyszczenia pociągów. Producent udostępni też PKP IC kanał informatyczny w ramach usługi utrzymania „dla przekazywania pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą informacji o usterkach stwierdzonych w pojazdach, które będą przez Wykonawcę usuwane w ramach usługi utrzymania pojazdów”.
Ponadto przewoźnik oczekuje, że dostawca składów zagwarantuje zachowanie współczynnika gotowości taboru na poziomie co najmniej 95% od początku eksploatacji do zakończenia, a dla ostatniego cyklu na poziomie co najmniej 97%. Natomiast współczynnika niezawodności taboru kwartalnie ma wynieść co najmniej 98%. Z kolei dostępności w każdym czasie musi wynosić co najmniej 90% z liczby dostarczonych pociągów.