Kolej na świecie Przewozy towarowe Wiadomości

PKP CARGO będzie przewozić jedzenie przez Rosję do Chin mimo embarga

PKP CARGO będzie przewozić jedzenie przez Rosję do Chin mimo embarga Fot. PKP CARGO

PKP CARGO CONNECT, spółka zależna PKP CARGO S.A., uzyskało możliwość transportu żywności koleją z Polski do Chin tranzytem przez Rosję. Transporty będą organizowane w taki sposób, aby zachować rosyjskie restrykcje dotyczące embarga na import żywności z Polski i innych państw unijnych.

Transport żywności może się zaczynać w dowolnym miejscu w Polsce dzięki sieci terminali Grupy PKP CARGO. Ładunki będą przewożone do Małaszewicz – najważniejszej europejskiej bramy kolejowej na Nowym Jedwabnym Szlaku. Stamtąd bezpośrednimi pociągami żywność trafi do miasta Xi’an w środkowych Chinach, jednego z najważniejszych punktów na NJS. Ładunki powinny dotrzeć do Xi’an po 14 dniach.

Udało się rozwiązać problem tranzytu przez Rosję. Moskwa utrzymuje bowiem embargo na polską żywność, ale zgodziła się na kontrolowany przewóz do Państwa Środka przez swoje terytorium. Podczas przejazdu pociągu przez Rosję, na kontenery z żywnością będą zakładane plomby rosyjskiego systemu satelitarnego Glonass, które pozwalają tamtejszym organom nadzoru sanitarnego kontrolować tranzyt.

Firmy zainteresowane eksportem żywności do Chin mogą się kontaktować z PKP CARGO CONNECT przy pomocy dedykowanego adresu poczty elektronicznej: EksportChiny@pkpcc.com.

W początkowej fazie projektu, ze względu na brak dostępnych kontenerów chłodni, będzie możliwy transport produktów, które nie wymagają chłodzenia i nie są wrażliwe na zmiany temperatury.

Przewóz żywności koleją z Polski do Chin przez Białoruś, Rosję i Kazachstan to najszybsza i najbardziej efektywna trasa lądowa i dlatego zależało nam na tym, aby Grupa PKP CARGO uruchomiła to połączenie – podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A. – Polscy eksporterzy będą mogli szybko i w dużych ilościach dostarczać żywność na chłonny rynek chiński, gdzie nasze produkty spożywcze cieszą się renomą ze względu na ich wysoką jakość – dodaje Warsewicz.

Prezes PKP CARGO zwraca uwagę, że otwarcie nowego kanału eksportowego jest ważne dla całej polskiej gospodarki ze względu na niwelowanie skutków epidemii koronawirusa.

Znając problemy producentów żywności w Polsce przygotowaliśmy w PKP Cargo Connect specjalną ofertę spedycyjną na transport żywności koleją do Chin  przez terytorium m.in. Rosji. Jest to o tyle ciekawa możliwość, że jak wiemy eksport żywności do Rosji oraz  przez jej terytorium objęty jest embargiem. Mimo to udało nam się znaleźć sposób, aby zrobić to zgodnie z prawem.  Najważniejsze, że dzięki temu polscy producenci żywności zyskali możliwości eksportu swych produktów koleją bezpośrednio  do Chin. Obecnie chodzi głównie o towary, których nie trzeba przewozić w specjalnych kontenerach termicznych – powiedział NaKolei.pl Witold Strobel, Członek Zarządu PKP CARGO Connect Pracujemy już nad poszerzeniem możliwości przewozowych o kontenery chłodnicze, umożliwiające transport produktów wrażliwych na dodatnie temperatury.  Nasza oferta obejmuje podstawienie kontenera do klienta, odbiór towaru, obsługę celną, przewóz kolejowy do różnych destynacji w Chinach. Jesteśmy więc w stanie obsłużyć naszych klientów od pierwszej do ostatniej mili. Możemy zaproponować konkurencyjne stawki, tym bardziej, że koszty spedycji morskiej w ostatnim czasie poszybowały w górę.  Mamy nadzieję, że nasza oferta spotka się z zainteresowaniem potencjalnych klientów. Jest to zarazem szansa dla całej grupy PKP Cargo  do ekspansji na Nowym Jedwabnym Szlaku. Wszystkich zainteresowanych ofertą prosimy o przysłanie zapytania na specjalnie uruchomione konto e-mail: ExportChiny@pkpcc.com – dodał.

Przypomnijmy, że embargo na transport i sprzedaż żywności z Polski zostało wprowadzone przez Rosję w 2014 roku. Rząd Federacji Rosyjskiej zabronił także przewozu przez swoje terytorium polskiej żywności do innych krajów. To zamknęło więc możliwość transportu koleją z Polski do Chin produktów mlecznych, mięsnych, zbożowych, słodyczy i innych rodzajów żywności, choć dzięki rozwojowi Nowego Jedwabnego Szlaku ruch pociągów między Polską a Chinami dynamicznie rośnie. Gigantyczny rynek chiński z milionami potencjalnych konsumentów był dla polskich producentów dostępny tylko drogą morską lub lotniczą. Oba te środki transportu mają swoje wady i zalety – transport morski jest relatywnie tani, ale czas przewozu wynosi często 1,5 – 2 miesiące, natomiast transport lotniczy jest szybki, lecz bardzo drogi i przez to nieopłacalny dla producentów masowych produktów spożywczych. Teraz ta sytuacja się zmienia i PKP CARGO CONNECT może zapewnić polskim producentom szybki i tani przewóz żywności do Chin.