Pierwszy z zamówionych tramwajów z Bonn dotarł do Poznania. Teraz z jego szczegółową konstrukcją i obsługą będą zapoznawać się służby techniczne. Zanim wagony NGT6D wyjadą na torowiska, muszą zostać zaadaptowane do obsługi linii na terenie miasta.
Największymi zaletami używanych tramwajów NGT6D jest duży udział niskiej podłogi i dwie kabiny motorniczego. Zakup tych pojazdów – razem z dostawami fabrycznie nowych Moderusów Gamma LF 04 – pozwoli na wycofanie z codziennej obsługi wysokopodłogowych wagonów (MPK Poznań uniknie również kosztownych napraw głównych wagonów typu 105 Na). Przewoźnik będzie miał też większe możliwości w zakresie zarządzania taborem: dwukierunkowe tramwaje mogą być bowiem wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych, także wahadłowych i na trasach, które nie są zakończone pętlami.
MPK Poznań planuje zakup do 24 tramwajów: zawarta umowa daje Spółce prawo rezygnacji z wagonów, które będą uszkodzone (np. w wyniku wypadków), których niemiecki przewoźnik nie zdąży przywrócić do sprawności a co do których nie zostanie osiągnięte porozumienie w sprawie ceny. Pierwszy z wagonów, po oględzinach (które będą każdorazowo poprzedzać odbiór pojazdów), został przetransportowany do Poznania.
Z jego szczegółową konstrukcją i obsługą, najpierw zapoznają się służby techniczne. Przed wyruszeniem na torowiska z pasażerami tramwaje muszą zostać dostosowane do warunków poznańskiej infrastruktury torowo-sieciowej. Otrzymają system informacji pasażerskiej oraz sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną (SIP-PEKA-ITS). We wnętrzu wygospodarowane zostanie miejsce dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego bądź roweru. Po zakończeniu prac, a proces przystosowania pierwszych wagonów szacowany jest na kilka miesięcy, tramwaje będą musiały przejść rozszerzone badanie techniczne, na podstawie którego będą mogły zostać dopuszczone do ruchu w Poznaniu.
Wagony NGT6D będą dostarczane do Poznania sukcesywnie w ciągu 2025 roku. Niebawem rozpoczną się także odbiory nowych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma LF 04. Producent, Modertrans Poznań, rozpoczął już proces badań homologacyjnych, wkrótce rozpoczną się też szkolenia dla pracowników MPK Poznań. Pierwszy z 30 zamówionych wagonów może pojawić się na poznańskich torowiskach z pasażerami wiosną br.
Dostawy 30 nowoczesnych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma LF 04 mają się zakończyć najpóźniej do połowy przyszłego roku. Na ich zakup MPK Poznań uzyskało dofinansowanie w naborze „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)” organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Poznański przewoźnik otrzymał jedną z najwyższych punktacji, pozwalającą na otrzymanie wsparcia w kwocie ponad 215,5 mln zł (85 proc. wartości zakupu)
Dodatkowo, w trakcie oceny znajduje się projekt zakładający zakup kolejnych niskopodłogowych tramwajów. W tym przypadku planowane jest finansowanie – w wysokości ok. o 175 mln zł – ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Aktualnie trwają przygotowania do ogłoszenia postępowania przetargowego. Planowane dostawy tych pojazdów mają się zakończyć do roku 2029.
Wagony NGT6D to niespełna 29-metrowe, trzyczłonowe tramwaje z 1994 roku. Są to pojazdy dwukierunkowe o konstrukcji w ok. 70 proc. niskopodłogowej.