Modernizacja linii kolejowej nr 38 – w tym jej elektryfikacja – została podzielona na dwa mniej więcej równe odcinki po około 50 km. Od Korsz do Giżycka pracuje Torpol, a za wykonanie podobnego zadania na trasie z Giżycka do Ełku odpowiada konsorcjum Budimex / Victor Energy.
Na odcinku Ełk – Giżycko przejechał już pierwszy pociąg. Na razie była to jazda testowa, gdyż rozkładowy ruch pociągów zostanie wznowiony dopiero po zakończeniu także innych prac, czyli po przebudowie układu torowego, postawieniu nowych peronów na 14 stacjach i przystankach. Całość prac od Ełku do Giżycka ma wartość 643 mln zł. Natomiast modernizacja linii nr 38 od Korsz do Giżycka będzie kosztować 233 mln zł, tak więc całość prac pochłonie 876 mln zł (wszystkie kwoty w netto). Inwestycja ma zakończyć się w przyszłym roku.
Modernizacja linii kolejowej nr 38 ma ogromne znacznie nie tylko dla województwa warmińsko-mazurskiego. Wzrośnie przepustowość tej trasy przez to, że na stacji Korsze zniknie konieczność wymiany lokomotywy elektrycznej na spalinową w pociągach dalekobieżnych. Ponadto podwoi się prędkość składów pasażerskich z 80 km/h do 160 km/h. Tylko z tych powodów czas podróży z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko spadnie poniżej 2 godzin – wcześniej pociągi potrzebowały na przejazd ponad 2,5 godziny.