Kolej na świecie Prawo i przetargi Tabor Wiadomości

Pesa dostarczy 160 nowych pociągów do Czech! Podpisano kontrakt wart 2,5 miliarda złotych!

Pesa dostarczy 160 nowych pociągów do Czech! Podpisano kontrakt wart 2,5 miliarda złotych! Mat. Pesa Bydgoszcz

Prezesi PESA  i Ceskich Drah podpisali dzisiaj kontrakt ramowy na dostawę do 160 spalinowych zespołów trakcyjnych o wartości 2,5 mld złotych oraz umowę potwierdzającą zamówienie pierwszych 33 pojazdów za ponad 514 mln zł. Bydgoska firma dostarczy dla narodowego czeskiego przewoźnika spalinowe pojazdy nowej generacji dedykowane dla ruchu regionalnego, podobne do eksploatowanych przez CD Linków, znanych pasażerom pod nazwą RegioShark.

Nowe jednostki będą fabrycznie wyposażone w system ETCS, w przestronnym, komfortowym wnętrzu będzie 115 miejsc siedzących,  przestrzeń dla niepełnosprawnych, klimatyzacja, WiFi oraz gniazdka do ładowania urządzeń mobilnych.

Chcemy dotrzymać danego władzom regionów i Pragi słowa – eksploatowane do tej pory pociągi nie spełniają już oczekiwań klientów, nie da się w nich również zainstalować systemu ETCS. Będziemy je stopniowo zastępować nowoczesnymi, komfortowymi pojazdami, które mają zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Za pierwsze 33 jednostki zapłacimy prawie 3 mld koron – powiedział Ivan Bednárik, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny ČD.

Pasażerowie mogą spodziewać się jasnego, przestronnego, klimatyzowanego wnętrza z ergonomicznie zaprojektowanymi fotelami, Wi-Fi, gniazdek elektrycznych 230 V z portem USB 5 V oraz nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej. Jednostki będą przystosowane do transportu osób na wózkach inwalidzkich, z platformą umożliwiającą wjazd oraz dedykowaną niepełnosprawnym przestrzenią pasażerską. Pojazdy będą wyposażone w spełniające normy TSI/ PRM ekologiczne toalety w obiegu zamkniętym, umożliwiające korzystanie z nich rownież na stacjach, podczas postojów. Znajdą się w nich rownież składane przewijaki, które docenić powinni rodzice podróżujący z najmłodszymi dziećmi.

Pierwszy etap kontraktu to zakup 33 jednostek trakcyjnych z silnikiem Diesla przy finansowaniu zabezpieczonym umowami zawartymi z zamawiającymi przewozy regionalne. Poruszające się z prędkością 120 km/h niskopodłogowe pojazdy zagwarantują pasażerom szybszą, wygodniejszą i  bezpieczną podróż.  Od 2023 roku będą one stopniowo wprowadzane do eksploatacji w regionach środkowoczeskim, pardubickim, południowoczeskim, wysoczyńskim i w Pradze  – dodał Jiří Ješeta, członek zarządu CD i zastępca dyrektora generalnego ds.

Cieszę się, że otwieramy kolejny rozdział w relacjach CD i PESA, zwłaszcza , że za nami lata dobrej współpracy.  Eksploatowanych od 2014 roku 31 Regio Sharków  było i jest naszą najlepszą wizytówką i zapewniam, że pojazdy nowej generacji  będą technologicznym krokiem naprzód i zagwarantują pasażerom Ceskich Drah bezpieczeństwo i komfort. Będące wyposażone w najnowocześniejsze, niskoemisyjne silniki klasy Stage V i wiele rozwiązań technicznych spełniających wymagające europejskie normy – podkreślił Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA.

Ceskie Drahy eksploatują już dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne Link seri „844” produkowane przez PESA Bydgoszcz SA nazwane w Czechach RegioShark. Korzystają z nich pasażerowie w regionach Ústí, Liberec, Karlove Vary, Pilzno, Pardubice i Zlín.

W ramach umowy PESA przygotuje zupełnie nową konstrukcję. Z racji na ambitne plany produkcji taboru wodorowego w przyszłości, należałoby się spodziewać, że projekt ten będzie tworzony z myślą o zastosowaniu tej samej konstrukcji do zespołów atrakcyjnych wykorzystujących ten właśnie rodzaj ogniw. Take rozwiązanie byłoby uzasadnione ekonomicznie – zaznacza Dyrektor Biura Klastra “Luxtorpeda 2.0”, Mateusz Izydorek vel Zydorek.

Podstawowe dane nowych pojazdów PESA dla CD:

  • Nowoczesne, jasne, przestronne, klimatyzowane wnętrze z ergonomicznymi siedzeniami w wersjach dla I i II klasy
  • Platformy umożliwiające wjazd z poziomu peronu osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.
  • Dodatkowy, wysuwany stopień  stopień teleskopowy ułatwi wejście na pokład na przystankach z niższymi peronami;
  • Nowoczesne, bezpieczne drzwi przesuwne wtykowe sterowane przyciskami, z systemem centralnego blokowania przed odjazdem pociągu, ponadto – dla pasażerów niewidomych i niedowidzących przednie drzwi z świetlnym sygnałem ostrzegawczym, wyposażone w pilota
  • Przestronna toaleta bez barier, dostępna również dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, z systemem zamkniętym, wyposażona w składany stolik do przewijania niemowląt
  • Gniazdka elektryczne 230 V z portami USB 5 V
  • Dedykowana przestrzeń do transportu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich
  • Przestrzeń do transportu wózków dziecięcych i rowerów
  • Nowoczesny system informacji pasażerskiej, uwzględniający potrzeby wszystkich pasażerów, w tym niewidomych, niedowidzących lub niesłyszących

Pesa uzyskała do tej pory 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 253 pociągi oraz 172 tramwaje. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i Kaliningradu. W tej chwili spółka, poza umową z CD, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.

Mat. Pesa Bydgoszcz
Mat. Pesa Bydgoszcz
Mat. Pesa Bydgoszcz
Mat. Pesa Bydgoszcz
Fot. Pesa Bydgoszcz
Fot. Pesa Bydgoszcz
Fot. Pesa Bydgoszcz