NaKolei.pl OpinieDebaty Pesa chce zaprezentować lokomotywę wodorową do końca 2021 roku

Pesa chce zaprezentować lokomotywę wodorową do końca 2021 roku

Adrian Izydorek
Fot. Pesa Bydgoszcz (ilustracyjne)

Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu Pesa Bydgoszcz podczas konferencji „Zielony Ład na polskiej kolei” zapowiedział, że Pesa zaprezentuje wodorową lokomotywę jeszcze w 2021 roku.

W dniu dzisiejszym podczas konferencji zorganizowanej przez PKP Intercity, Krzysztof Zdziarski Prezes Zarządu bydgoskiego producenta zdradził kilka szczegółów dotyczących wodorowego taboru kolejowego. Pesa i PKN Orlen podpisały pod koniec 2019 roku umowę o współpracy przy tworzeniu nowego pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Od tamtego czasu Pesa, nieszczególnie dzieląc się postępami prac pracowała nad nowym rozwiązaniem technologicznym.

Dzisiaj Prezes PESY zapowiedział, że nowa wodorowa lokomotywa zostanie zaprezentowana jeszcze w 2021 roku – bez określenia daty, natomiast niewykluczone, że prezentacja będzie miała miejsce podczas tegorocznych targów TRAKO.

Chcemy pierwszą lokomotywę wodorową zaprezentować w tym roku. Aby w przyszłym roku była już w pełni sprawną, certyfikowaną i homologowaną lokomotywą – powiedział Prezes Zarządu Pesy Bydgoszcz, Krzysztof Zdziarski.

Najpierw Pesa ma skupić się na lokomotywie wodorowej, następnym etapem ma być wprowadzenie ogniw wodorowych w zespołach trakcyjnych. Dodatkowo Pesa pracuje od dwóch lat nad nową platformą pojazdów, która będzie opierać się na nowych rozwiązaniach technologicznych. Będą również przygotowane do montażu baterii, a także silników wodorowych.

Od dwóch lat pracujemy nad nową platformą pojazdów. Zaczęliśmy tę pracę współpracą z przewoźnikami. Jednym z elementów naszej platformy będzie niskoemisyjność, komfort, bezpieczeństwo i przede wszystkim wygoda – powiedział Prezes Pesy.

Nowy Zielony Ład

Zakup taboru kolejowego wkomponuje się w strategię Nowego Zielonego Ładu, według którego od 2030 roku przewozy pasażerskie na odcinku mniejszym niż 500 km powinny być realizowane wyłącznie taborem zeroemisyjnym.

Trzeba zaznaczyć, że już dziś w przeliczeniu na jednostkę pracy przewozowej, transport kolejowy jest najmniej energochłonnym środkiem przemieszczania się. Oczywiście nie oznacza, że osiągnięcie neutralności klimatycznej dla tras poniżej 500 km nie jest dla polskiej kolei wyzwaniem – zaznacza Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP S.A.

Na konferencji Prezes Zarządu NEWAG, Zbigniew Konieczek zapowiedział, że nowosądecki producent liczy, że zapotrzebowanie polskiego rynku na hybrydy to około 30 sztuk. Newag jeszcze w tym roku chce zaprezentować pojazd z zamontowanym superkondensatorem, który pozwoli na odzyskiwanie energii elektrycznej podczas hamowania.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności