Pociągi PKP Intercity klasy Premium nie wznowią kursów do Jeleniej Góry. Połączenie zostało zlikwidowane w ub. roku bowiem generowało za mały ruch pasażerski.
Takie jest stanowisko Ministerstwa Infrastruktury. Resort odniósł się do interpelacji poseł Zofia Czernow (KO), która podkreśliła, że decyzja PKP IC o skróceniu trasy pociągu EIP do Wrocławia „mocno dotknęła mieszkańców i turystów”. Gdy Pendolino docierał do Wałbrzycha i Jeleniej Góry podróż z Kotliny Jeleniogórskiej do Warszawy trwał około pięciu godzin. Teraz, jak podniosła w swoje interpelacji poseł Czernow, „czas podróży koleją znacznie się wydłużył, co zniechęca wiele osób do korzystania z tego środka transportu”.
Jednocześnie „znacząco pogorszyły się warunki jazdy samochodem” na tej trasie z powodu bardzo dużego ruchu. Widać to szczególnie na odcinku Bolków-Jelenia Góra. A lawinowo wzrasta także liczba turystów udających się w Karkonosze. Pani poseł wskazuje że „ma konkretnych planów, jak zmniejszyć wykluczenie komunikacyjne Kotliny Jeleniogórskiej”. I pyta m.in. o to, co zrobi rząd, żeby taką sytuację zmienić.
Nieopłacalne połączenie
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak rozwiał nadzieje na przywrócenie kursowania Pendolino do Jeleniej Góry. Przypomniał, że PKP Intercity uruchamia pociągi najwyższych kategorii EIP/EIC na zasadach komercyjnych. Przewoźnik nie otrzymuje dopłat z budżetu państwa na takie połączenia, więc „posiada autonomię decyzyjną dotyczącą siatki tego rodzaju połączeń”. Innymi słowy – takie połączenia muszą być rentowne, czyli zapewniać odpowiednią liczbę pasażerów i przychody. Odcinek Wrocław – Jelenia Góra nie spełnia tych kryteriów. Tutaj swoją rolę spełniają Koleje Dolnośląskie.
Na podstawie analizy frekwencji w pociągach EIP relacji Warszawa – Jelenia Góra, PKP Intercity S.A. podjęła decyzję o skróceniu ww. połączenia o odcinek Jelenia Góra – Wrocław Główny – Jelenia Góra. Niska frekwencja w pociągu EIP na tym odcinku nie uzasadniała dalszego jego uruchamiania. Transport zapewniony jest przez dobrą ofertę pociągów przewoźnika Koleje Dolnośląskie S.A., zapewniającego poranny dojazd do Wrocławia. W godzinach przedpołudniowych dojazd do Warszawy możliwy jest z jedną przesiadką – odpowiedział wiceminister Piotr Malepszak.
Przesiadki we Wrocławiu
Jednocześnie Piotr Malepszak zwrócił uwagę, że od czerwcowej aktualizacji rocznego rozkładu jazdy poprawią się warunki podróży z Jeleniej Góry do Warszawy. Rano pasażerowie wyjadą z Jeleniej Góry o godz. 6:43 (pociąg „Heweliusz”) i we Wrocławiu przesiądą się na pociąg „Konopnicka”. Na przesiadkę pasażer poczeka 27 minut, a do Warszawy dotrze o godz. 12:58. Wiceminister Malepszak zapewnił, że Ministerstwo Infrastruktury razem z PKP Intercity analizuje „możliwości poprawy porannego dojazdu z Jeleniej Góry i Wałbrzycha do Warszawy”. Analizy dotyczą także ewentualnej poprawy czasu popołudniowego powrotu do Jeleniej Góry z Warszawy. Taka zmiana w rozkładzie jazdy będzie możliwa w grudniu br.