Strona główna » Wiadomości » Ostatnia „Mała Moskwa” na torach linii M1

Ostatnia „Mała Moskwa” na torach linii M1

Redakcja
Fot. Autor: M. Czerski | Metro Warszawskie

„Mała Moskwa”, czyli ostatni pociąg serii 81 numer 02, jest jedynym działającym składem tego typu w warszawskim metrze na linii M1. Przejechał już imponującą trasę – blisko 2,5 miliona kilometrów – od czasów, gdy jego kurs kończył się na stacji Politechnika i składał się tylko z trzech wagonów. Składy te, przekazane stolicy jeszcze przez Związek Radziecki, nawiązywały konstrukcją do pojazdów kursujących w Moskwie i Sankt Petersburgu, choć dostosowano je do europejskiej szerokości torów – 1435 mm.

Obecnie w użyciu pozostał już tylko jeden skład tej serii, który na warszawskich torach pojawia się jedynie w poniedziałki, środy i piątki. Zaczyna kursowanie zawsze w okolicy godz. 6:00 na stacji Kabaty. Historyczny skład, wyprodukowany w 1990 roku w Mytiszczi pod Moskwą, posiada unikalny emblemat „M” na przodzie wagonu. Stąd przydomek nadany mu już w Polsce – „Mała Moskwa”. Pomimo braku nowoczesnych udogodnień, jak mechaniczna wentylacja, pociąg ten zapewniał pasażerom komfort dzięki wygodnym siedzeniom. Powietrze w środku cyrkuluje przez otwory w dachu, co jest rozwiązaniem typowym dla starszych konstrukcji, a głośna praca przypomina o ich wieku.

W ciągu 35 lat użytkowania, skład 02 przeszedł liczne modernizacje – od wymiany foteli maszynisty na bardziej ergonomiczne, po montaż oddzielnych siedzeń pasażerskich w czerwono-czarnych barwach. Dodatkowo, zgodnie z obecnymi standardami, wyposażono go w systemy CCTV, kontrolę dostępu, lokalizację peronów i łączność awaryjną, zapewniając nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo podróżnych.

„Mała Moskwa” wciąż pozostaje na torach, przypominając warszawiakom o bogatej historii stołecznego metra.

 

 

Podobne artykuły