Ponad 2,4 mld zł strat w 2024 roku – to wynik finansowy Grupy PKP CARGO. Władze spółki tłumaczą, że na stratę wpłynęły przede wszystkim odpisy z tytułu utraty wartości majątku, które w 2024 roku łącznie wyniosły 2,10 mld zł.
Przychody ze sprzedaży Grupy PKP CARGO wyniosły 4,46 mld zł, co oznacza wtysoki spadek., bo aż o 18,8% rok do roku. W 2023 roku przychody wyniosły prawie 5,5 mld zł. EBITDA spadła z 1,08 mld zł w roku 2023 do blisko 300 mln zł w roku ubiegłym. Spadek przychodów był efektem niższej przewiezionej masy towarowej.
Rynek od kilku lat odnotowuje spadek przewozów, przede wszystkim ze względu na zmniejszające się przewozy węgla. Na przestrzeni ostatnich lat Spółka utraciła około 30% swojego udziału w pracy przewozowej na polskim rynku. Wzrost konkurencji na rynku przewozów kolejowych, przy spadającym rynku spowodował erozję marżowości przewozów. Skupienie się na sektorze węglowym w 2022 roku spowodowało utratę udziałów rynkowych w perspektywicznych segmentach rynku. Czynniki te powodują, że obecnie Spółka zmuszona jest przeprowadzić złożony proces restrukturyzacji naprawczej, w szczególności dopasowania zasobów oraz strategii sprzedaży do wymagań rynku i konkurencji. Restrukturyzacja będzie długofalowa i potrwa kilka lat, ale wierzymy, że pozwoli nam ona stworzyć silną i rentowną spółkę – powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP CARGO S. A. w restrukturyzacji.
Jakie były przyczyny dokonywania ogromnych odpisów?
Na wyniki poprzedniego roku znacząco wpłynęły przeskalowane zasoby i koszty stałe. Spółka nie była dostosowana organizacyjnie, a także pod względem posiadanego zaplecza technicznego do realizowanych usług. Długoletnie zorientowanie spółki na schyłkowe przewozy węgla skutkuje posiadaniem nieodpowiedniego i niedopasowanego taboru, który nie odpowiada na potrzeby klientów. Dla przykładu około 75% całego taboru stanowią wagony do przewozu węgla, przy jedynie 30% pracy przewozowej przez nie realizowanej. Stąd uzasadnione były tak duże odpisy utraty wartości taboru i wdrożenie procesu naprawy spółki – wyjaśnił Michał Łotoszyński, Członek Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S. A. w restrukturyzacji.
Działania naprawcze
Poprzedni zarząd identyfikując ryzyka związane z sytuacją spółki, podjął decyzję o złożeniu w dniu 27 czerwca 2024 roku wniosku do sądu o otwarcie postępowania sanacyjnego. Otrzymane w lipcu ubiegłego roku postanowienie o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego rozpoczęło proces zmian w PKP CARGO. Postępowanie to ma na celu poprawę sytuacji finansowej oraz płynnościowej, umożliwia też kontynuowanie działalności operacyjnej.
PKP CARGO informuje, że w ramach podjętych działań spółka zrealizowała lub jest w trakcie realizacji: optymalizacji zatrudnienia, zakończenia części umów dzierżawy zbędnych dla prowadzonej działalności, sprzedaży części składników majątku, ograniczenia nieuzasadnionych nakładów inwestycyjnych i dostosowania ich do potrzeb przewozowych, reorganizacji struktury organizacyjnej Spółki. Wszystkie szczegóły tych działań oraz strategia zmian PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji zostaną zaprezentowane w planie restrukturyzacji, który zostanie złożony w odpowiednim sądzie i zaprezentowany w czerwcu 2025 roku.
Na ten dokument czeka także audytor PKP CARGO, który z powodu jego braku odstąpił od wydania opinii za 2024 rok. Odmowa wyrażenia opinii nie jest równoznaczna z negatywną opinią. Oznacza to, że w tym momencie audytor z przyczyn obiektywnych, tzn. braku możliwości zapoznania się z kompleksowym planem restrukturyzacyjnym Spółki, nie jest w stanie wydać opinii.
Odbudowa pozycji rynkowej
Podejmowane działania reorganizacyjne mają za zadanie przede wszystkim przywrócenie rentowności działalności operacyjnej PKP CARGO oraz w długim terminie budowę wartości dla akcjonariuszy. Spółka i Grupa kapitałowa podejmują także szereg działań rozwojowych w szczególności w obszarze odbudowy relacji handlowych z klientami częściowo utraconymi w wyniku koncentrowania się na obszarze węglowym.
Pracujemy także nad pozyskiwaniem nowych klientów (tylko w ostatnich miesiącach pozyskaliśmy czterdziestu nowych) oraz budowie nowych korytarzy przewozowych szczególnie we współpracy z zagranicznymi spółkami z Grupy PKP CARGO – mówi prezes Wasilewska-Semail