VII Kongres Rozwoju Kolei
Przewozy pasażerskie Tabor Wiadomości
Partnerzy działu

Oficjalnie! Koleje Dolnośląskie chcą skorzystać z prawa opcji i domówić kolejne Elfy

Oficjalnie! Koleje Dolnośląskie chcą skorzystać z prawa opcji i domówić kolejne Elfy Mat. Pesa Bydgoszcz

Zarząd Kolei Dolnośląskich podjął dziś decyzje o zamiarze skorzystania z prawa opcji i domówieniu kolejnych ośmiu, 5-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Łącznie flota przewoźnika zostanie zasilona o 13 nowych Elfów.

Koleje Dolnośląskie 29 września 2020 roku podpisały umowę z Pesą Bydgoszcz na dostawę 5 EZT Elf 2. Podstawowa umowa dotyczyła 5 jednostek, wtedy też przewidziano prawo opcji na rozszerzenie umowy nawet do 20 jednostek. Dzisiaj dolnośląski przewoźnik podjął decyzje o zamiarze rozszerzenia umowy do 13 jednostek, domawiając 8 kolejnych Elfów

Od samego początku naszym zamiarem było zakupienie największej możliwie liczby nowych pociągów w ramach tego projektu taborowego. W zeszłym roku zamówiliśmy 11 pociągów (w tym 6 hybryd z Newagu), dzisiaj wyraziliśmy wolę dołożenia do tej liczby kolejnych ośmiu – poinformował Prezes Zarządu Kolei Dolnośląskich, Damian Stawikowski.

Jak dowiedział się portal NaKolei.pl, pierwszy pojazd (z podstawowej umowy) powinien zostać przekazany do użytku w ciągu 22 miesięcy od dnia podpisania umowy, czyli w lipcu 2022 roku. Wszystkie jednostki mają zostać dostarczone w przeciągu 23-24 miesięcy. Zamówione przez Samorząd Dolnego Śląska Elfy 2 to pięcioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne, dedykowane do ruchu regionalnego z prędkością maksymalną do 160 km/h. Mają ponad 90 metrów długości, 286 miejsc siedzących, a w sumie mogą jednocześnie przewieźć prawie 500 pasażerów. ELf 2 spełniają najnowsze normy TSI, są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wszystkim podróżnym gwarantują komfort i bezpieczeństwo jazdy. Były zaprojektowane z myślą o funkcjach zwiększających komfort podróżowania. Stąd przestronne, klimatyzowane wnętrze, czy interkom zapewniający komunikację pasażerów z maszynistą.

Już teraz jest to największy projekt taborowy w historii Spółki. Zapewniam jednak, że nie powiedzieliśmy w tej sprawie ostatniego słowa. Cały czas pracujemy nad tym, aby maksymalnie wykorzystać opcje zakupowe. Mamy na to jeszcze trochę czasu – komentuje Prezes Stawikowski.

Elfy2 posiadają też nowoczesne systemy dynamicznej informacji pasażerskiej czy emisji reklam, zewnętrzny i wewnętrzny monitoring oraz systemy diagnostyki on line pozwalające na bieżące śledzenie pracy podzespołów pojazdu. Na pojeździe został zabudowany system ETCS poziomu drugiego /baseline w wersji 3.4.0/ umożliwiający sterowanie ruchem z wykorzystaniem cyfrowej, dwukierunkowej transmisji radiowej.

Podstawowa umowa (za 5 EZT) opiewa na kwotę 145 mln złotych. Natomiast w przypadku rozszerzenia kontraktu o kolejne 8 jednostek, łącznie Koleje Dolnośląskie zapłacą 232 273 200 złotych.