Przewozy pasażerskie Tabor Wiadomości
Partnerzy działu

Odzyskane zaufanie do FPS H. Cegielski – restrukturyzacja przynosi efekty

Odzyskane zaufanie do FPS H. Cegielski – restrukturyzacja przynosi efekty Fot. FPS H. Cegielski

Wczoraj informowaliśmy, że PKP Intercity doposaży swój tabor w 55 wagonów dostarczonych przez FPS H. Cegielski. ARP jako właściciel producenta z Poznania nie kryje radości z poczynionych kroków naprzód w procesie restrukturyzacji Spółki.

– Chciałbym z ogromną radością stwierdzić i podkreślić to, że możemy tutaj zaobserwować jak powoli rzeczywiście odradza się polski przemysł. Dzięki współpracy pomiędzy polskimi przedsiębiorstwami pojawiły się nowe zlecenia. PKP Intercity zleciło tutaj remont 55 wagonów na kwotę ponad pół miliarda złotych – powiedział premier. – Dzisiaj chciałbym, abyśmy przywitali taką epokę, że pociągi nie będą się spóźniały, ale przede wszystkim będą polskiej produkcji – powiedział wczoraj premier Mateusz Morawiecki.

Szef rządu zaznaczył też, że FPS ma ogromny potencjał, że widział podczas jego zwiedzania „dorobek polskiej myśli technicznej”. – Wierzę, że stąd wyjdzie kolejny impuls rozwoju, reindustrializacji – dodał premier Morawiecki.

Lepsza kolej

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przedstawił program, jaki przyświeca rządowi przy realizacji programów kolejowych. – Bezpieczna kolej, kolej punktualna i kolej komfortowa – to nasz cel. Nowe wagony będą bezpieczne, komfortowe i mam nadzieję, że pociągi z których będą złożone, będą jeździły punktualnie – powiedział Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury przypomniał, że jeszcze dwa lata temu firma była w trudnej sytuacji, a teraz może realizować kontrakty dla PKP Intercity. Pierwszy w 2017 dotyczył remontu 22 wagonów. Adamczyk zaznaczył, że wszystkie zostały odnowione na czas, a jakość odpowiadała oczekiwaniom przewoźnika. – Mam nadzieję, że z takimi partnerami zbudujemy nowoczesną kolej. – podkreślił Andrzej Adamczyk.

Udane dwa lata

Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, właściciela poznańskiej fabryki, przyznał, że w styczniu 2016 roku sytuacji FPS była zła. Brakowało zamówień, była wieloletnia strata, kary umowne, brak wiarygodności rynkowej. – Początek historii mógł być końcem, ale podjęliśmy kolejną próbę skutecznej restrukturyzacji. Jesteśmy w innym miejscy, gdy firma ma trzyletni portfel zamówień, mówimy o miliardzie złotych – powiedział Chludziński. I chwalił spółkę, że teraz jest dobrze oceniana przez klientów, ma stabilizację, zaczyna zatrudniać nowych ludzi i to się stało w ciągu dwóch ostatnich lat.

Prezes ARP zwrócił uwagę, że zamówienia z PKP Intrcity, Przewozów Regionalnych pozwalają myśleć o przyszłości. Ale przyszłość to nowe wyzwania i jak stwierdził Marcin Chludziński odpowiedzią FPS na te wyzwania jest wspólny projekt z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Mowa o budowie pasażerskiego pociągu hybrydowego o napędzie elektryczno – dieslowskim. – To ważne, że Grupa PKP odzyskała zaufanie do FPS, dzięki temu jesteśmy w stanie pójść dalej – podsumował prezes Chludziński.
I podziękował prezesowi FPS Hubertowi Stępniewiczowi oraz załodze fabryki za dotychczasowe efekty ich pracy.