W rozmowie z Polską Agencją Prasową prezes PKP SA Alan Beroud poinformował, że w grudniu ruszy nowe połączenie Przemyśl-Kraków-Berlin, a dodatkowo trwają rozmowy z Deutsche Bahn na temat uruchomienia połączenia Chełm-Berlin.
Jak podkreślił prezes PKP SA, kolej stała się kluczowym środkiem transportu dla Ukrainy w obliczu wojny, co spowodowało niemal stukrotny wzrost ruchu pasażerskiego na Kolejach Ukraińskich. W dużej mierze jest to związane z przepływem pasażerów między Ukrainą a Polską, co wymusza uruchamianie nowych połączeń i zwiększenie przepustowości na przejściach granicznych, takich jak Przemyśl czy Chełm.
Beroud poinformował także, że podczas targów InnoTrans odbyły się rozmowy z Deutsche Bahn na temat zwiększenia liczby połączeń na trasie Warszawa-Berlin. Obecnie działa sześć par pociągów, a w grudniu zostanie uruchomiona kolejna. Docelowo PKP planuje wprowadzenie cyklicznego rozkładu jazdy co godzinę.
Prezes PKP zwrócił uwagę na problemy taborowe spowodowane brakiem inwestycji w PKP Intercity w ostatnich latach, co opóźnia przygotowania do liberalizacji rynku kolejowego.
Tego czasu brakuje nam, by dobrze przygotować się do liberalizacji rynku, czyli tzw. IV pakietu kolejowego. Obecnie producenci taboru mają już wypełnione portfele zamówień, co utrudnia zakup pociągów z dostawą przewidzianą w krótkim terminie – wyjaśnił prezes PKP.
W związku z tym Beroud podkreślił konieczność promowania interesów kolei podczas nadchodzącej polskiej prezydencji w Radzie UE. Kolej, będąc najmniej emisyjnym środkiem transportu, otrzymała w ostatnich 20 latach prawie dwa razy mniej funduszy unijnych niż transport drogowy.
PKP Intercity zamówiła tabor o wartości 17 mld złotych, m.in. 300 wagonów z opcją dostawy kolejnych 150 za ponad 4 mld złotych oraz 35 pociągów hybrydowych za ponad 3 mld złotych. Jesienią ogłoszone zostaną przetargi na pociągi dużych prędkości oraz pojazdy piętrowe.