Strona główna » Wiadomości » PKP Intercity i Newag podpisały umowę na dostawę 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych

PKP Intercity i Newag podpisały umowę na dostawę 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych

Redakcja
Fot. NaKolei.pl

5 lipca 2024 r. PKP Intercity podpisało umowę z Newag S.A. na zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). Przypominamy, że Newag S.A. jako jedyny podmiot złożył ofertę w postępowaniu. To pierwsze takie pojazdy w taborze przewoźnika.

Spółka Newag S.A., która przedstawiła ofertę opiewającą na kwotę 3 364 819 857,00 zł brutto. PKP Intercity na ten projekt przeznaczyło budżet wysokości 3 367 324 506,00 zł brutto. Podkreślił, że jest to historyczna chwila

Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak zwrócił uwagę, że po raz pierwszy w historii PKP Intercity podpisana została umowa na dostarczenie dwunapędowych zespołów trakcyjnych na linie dalekobieżne. Jest to wielkie wydarzenie, ponieważ wpływa to na warunki rozwojowe firmy i jest odpowiedzią na zapotrzebowanie szczególnie z Polski Wschodniej.

To jest odpowiedź na zapotrzebowanie przede wszystkich na komfortowe przejazdy naszymi pociągami mniejszych miast na podlasiu, lubelszczyźnie, podkarpaciu. Każdy kto mieszka na Zamojszczyźnie, w Jaśle, Hrubieszowie, Zamościu i czekał na komfortowe, nowoczesne pociągi Intercity – powiedział Minister Infrastruktury.

Nowe hybrydowe zespoły trakcyjne zapewnią miejsce dla 178 osób (154 miejsca w drugiej klasie i 20 w pierwszej). Pojazdy będą wyposażone w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów. W pojazdach znajdzie się 8 stojaków na rowery. Ponadto pasażerowie będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej dostępnej z maszyn vendingowych.

Podpisany dzisiaj kontrakt na 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych opiewa na wartość ponad 3,3 mld zł. Kontrakt również zawiera klauzulę, że producent nasze pociągi będzie utrzymywał przez 10 lat. Te pociągi dadzą możliwość rozwoju oferty PKP Intercity szczególnie na liniach niezelektryfikowanych – powiedział Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity S.A.

Koszty operacyjne elektrycznych zespołów trakcyjnych czy zespołów dwunapędowych są znacząco niższe i to jest o tyle istotne dla nas, że przygotowujemy się do liberalizacji rynku kolejowego i chcemy być jak najbardziej konkurencyjni…Pociągi są bardzo nowatorskie bo w przyszłości moduł silnika spalinowego z generatorami będziemy mogli zastąpić modułem wodorowym.- dodał Prezes Zarządu PKP Intercity S.A.

Pojazdy będą jeździły w relacjach krajowych w kategorii InterCity co pozwoli skrócić czas podróży dla pociągów obecnie obsługiwanych przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe. Będą one wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS oraz silniki spalinowe spełniające najnowsze normy emisji spalin.

Prezes Zarządu Newag S.A., Zbigniew Konieczek podsumował, że PKP Intercity i Newag mają ze sobą w kontraktach już 9 mld zł i są związani kontraktem na 206 lokomotyw, jeśli PKP Intercity skorzystają z prawa opcji.

Pierwsze dwie jednostki zostaną przekazane do PKP Intercity po 30 miesiącach od popisania umowy z producentem. Zgodnie z zamówieniem wykonawca gwarantuje utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników przewoźnika.

Podobne artykuły