Na Dolnym Śląsku uruchomiono stację z nowym przekaźnikowo-komputerowym systemem sterowania UPK-PAT. Ponadto, do końca roku zostanie on zainstalowany na stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce. Przygotowane do instalacji w terenie są również urządzenia na potrzeby linii nr 207 Sztum – Kwidzyn. Producentem systemu jest Zakład Automatyki i Telekomunikacji z Gdyni. Komputerowy pulpit sterowniczy dostarczyły Zakłady Automatyki Kombud.
Nowe urządzenia sterowania oparte są na przekaźnikowym systemie zależnościowym UPK-PAT. Jest to rozwiązanie, które pozwala na łatwy montaż, serwis i rozbudowę urządzeń srk starszego typu. Jest dedykowany zwłaszcza dla mniejszych stacji o ograniczonym ruchu pociągów, a także dla stacji objętych zdalnym sterowaniem. Podstawą działania systemu jest świadectwo UTK Nr U/2000/0202, do którego wyłączne prawa posiada ZAiT.
Jestem dumny, że dzięki naszym urządzeniom zwiększamy bezpieczeństwo podróży koleją oraz ułatwiamy pracę kolejarzy. Tym bardziej, że większość prac prowadzimy na naszym terenie, czyli w północnej Polsce. Uruchomienie nowego systemu to również ważny krok w rozwoju naszej firmy, który pozwala połączyć tradycyjną, tanią technologię z nowoczesnym interfejsem, wygodnym dla użytkowników – mówi Mieczysław Wenta, prezes zarządu Zakładu Automatyki i Telekomunikacji.
Połączenie z pulpitem komputerowym MOR-1, zostało opracowane we współpracy z Zakładami Automatyki Kombud. System od 2018 roku pracuje na stacji Długołęka pod Wrocławiem. We wrześniu 2019 r. urządzenia zabudowano na stacji Kotki na linii nr 205 Skandawa – Żeleznodorożnyj, przy granicy z obwodem kaliningradzkim.
Dostosowaliśmy się do oczekiwań zarządcy infrastruktury krajowej i rozszerzyliśmy naszą ofertę komputerowych systemów o nakładkę pozwalającą sterować systemami przekaźnikowymi – mówi Kazimierz Frąk, prezes zarządu w Zakładach Automatyki Kombud.
Na linii nr 207 urządzenia pozwolą na sterowanie ruchem na 55 km odcinku pomiędzy Kwidzynem a Malborkiem. Łącznie pod kontrolą systemu znajdzie się 5 stacji (Sztum, Ryjewo, Kwidzyn, Sadlinki i Gardeja), ponad 60 zwrotnic, ponad 20 przejazdów kolejowych i 8 strzeżonych przejść do peronów. Całością będzie można kierować z Lokalnego Centrum Sterowania w Kwidzynie.
Obecnie trwają prace nad uruchomieniem urządzeń na stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce. Nowy system pozwoli na kierowanie ruchem na linii nr 1 oraz linii nr 162. System będzie kontrolował 14 zwrotnic oraz 2 przejazdy kolejowe. Jednocześnie możliwa będzie rozbudowa systemu przy planowanej modernizacji układu torowego.
ZAiT – Zakład Automatyki i Telekomunikacji w Gdyni jest największym i najbardziej doświadczonym dostawcą usług w zakresie zabudowy, instalacji i serwisu urządzeń srk w północnej Polsce. Posiada wykwalifikowaną kadrę kilkudziesięciu pracowników, w tym ponad 20 inżynierów z uprawnieniami w zakresie projektowania i zabudowy kolejowych urządzeń srk, telekomunikacji i energetyki. Firma posiada własne zaplecze produkcyjno-warsztatowe i specjalistyczny sprzęt budowlany.