PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadzają nowe regulacje, które umożliwiają bezpieczniejsze prowadzenie prac na torach. Dzięki tym rozwiązaniom ruch pociągów obok prowadzonych robót będzie możliwy z wyższymi prędkościami. W ten sposób wzrośnie przepustowość torów w trakcie prowadzenia prac inwestycyjnych oraz utrzymaniowych.
W trosce o poprawę bezpieczeństwa i sprawności prowadzenia ruchu kolejowego, Polskie Linie Kolejowe wdrożyły nowe wytyczne zabezpieczenia miejsca robót wykonywanych na torze zamkniętym podczas prowadzenia ruchu pojazdów kolejowych po sąsiednim torze czynnym ,,Id-18”. Ich celem jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa dla pracowników wykonujących prace torowe oraz pociągów przejeżdżających obok prowadzonych prac.
Zgodnie z nowymi wytycznymi, PLK wymagają od wykonawców stosowania odpowiednich systemów ostrzegania lub wygrodzeń w rejonie robót. Wytyczne definiują jakie zabezpieczenia techniczne będą wymagane w zależności od prędkości poruszania się pociągów po sąsiednim torze. Zastosowanie tych rozwiązań umożliwi prowadzenie pociągów obok miejsc robót z prędkościami nawet do 200 km/h.
PLK rozszerzyły wykaz sposobów ostrzegania i wygrodzenia o systemy bazujące na danych z ETCS (SOETCS). Oraz o inne sposoby zabezpieczenia miejsca robót wynikające z wewnętrznych uregulowań zarządcy infrastruktury.
Dzięki tym zmianom, w trakcie prowadzenia prac inwestycyjnych i utrzymaniowych, możliwe będzie efektywniejsze wykorzystanie dostępnych torów. To przyczyni się do większej przepustowości oraz mniejszego zakłócania regularnego ruchu pociągów.
Nowe wytyczne to kolejny krok w dążeniu do zwiększenia parametrów przepustowości oraz bezpieczeństwa w polskim systemie kolejowym. PLK nieustannie wdrażają innowacyjne rozwiązania, które wpływają na rozwój infrastruktury kolejowej oraz poprawę jakości usług transportowych.