PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły przygotowania do modernizacji ostatniego odcinka trasy kolejowej Warszawa – Lublin. Docelowo między Warszawą Wawer a Otwockiem pociągi pojadą po czterech torach. Roboty przygotowawcze, warte 20 mln zł netto, prowadzą firmy Trakcja i RACY.
W październiku zeszłego roku PLK ogłosiły przetarg na modernizację i rozbudowę ostatniego odcinka trasy Warszawa – Lublin. I otrzymały siedem ofert. Po ich przeanalizowaniu zarządca sieci kolejowej wybierze najkorzystniejszą, a następnie, po spełnieniu formalności, podpisze umowę z wykonawcą.
PLK planują, że wykonawca rozpocznie pierwsze prace od września tego roku. Przez pierwsze pół roku spółka nie przewiduje większych utrudnień w ruchu pociągów. W tym czasie będą budowane tymczasowe perony na stacji Warszawa Wawer i Warszawa Falenica oraz przejścia rozjazdowe w Międzylesiu.
Najpierw przygotowania
Przed rozpoczęciem głównych prac inwestor wykona na linii prace przygotowawcze. Przy ul. Patriotów 211 w Radości i przy ul. Bysławskiej w Falenicy ruszyły rozbiórki budynków. W tych miejscach powstaną dwa z czterech bezkolizyjnych skrzyżowań, które zapewnią mieszkańcom bezpieczną komunikację. Przebudowa obejmie również kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem. Kanalizacja będzie przeniesiona z terenu kolejowego na teren miejski pod jezdnię. Prace te umożliwią bezkolizyjną budowę dodatkowego toru. Wykonanie tych robót przed właściwą modernizacją skróci czas wykonania całego zadania.
Na potrzeby realizacji inwestycji PLK przejęły od Lasów Państwowych część działki na rogu ulic Zagajnikowej i Patriotów w Warszawie. Na tym terenie powstanie podstacja trakcyjna oraz podziemny zbiornik rozsączający. Podstacja zapewni zasilanie dla ruchu kolejowego na nowych czterech torach, w tym przebudowanych dwóch torów linii nr 7 i wybudowanych dwóch torów linii nr 506. Drzewa z tego obszaru usunęło Nadleśnictwo Celestynów.
Na odcinku między Warszawą Wawer a Otwockiem PLK rozdzielą ruch pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych. Znikną cztery przejazdy kolejowe, a w zamian powstaną tunele drogowego. Pierwszy w Radości (w ciągu ulic Panny Wodnej i Izbickiej), a drugi w Falenicy (Walcownicza – Bystrzycka). Trzecim tunelem samochody pojadą w Józefowie (w okolicy ulic Cichej i Matejki) zaś czwarty powstanie na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera).
Projekt inwestycji przewiduje przebudowę ośmiu przystanków, w tym: Warszawa Anin i Warszawa Międzylesie, a także Warszawa Radość i Warszawa Miedzeszyn. Ponadto odnowione będą przystanki Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz stacja Warszawa Falenica.
Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji dla pasażerów. PLK planują też budowę 20 nowych przejść pod torami oraz przebudowę istniejącego przejścia na stacji Warszawa Falenica. Remonty przejdą mosty na rzece Świder, a PLK wybuduje też dwa nowe mosty pod tory linii nr 506. Wzdłuż linii pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Cała inwestycja potrwa do 2028 roku.
Ostatni etap
Modernizacja odcinka Warszawa Wawer – Otwock to ostatni etap modernizacji linii otwockiej. W ramach zakończonych już prac między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer inwestor przebudował przystanki: Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek, stację Warszawa Wawer oraz powstał nowy przystanek Warszawa Grochów.
Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer ruch aglomeracyjny został rozdzielony od dalekobieżnego dzięki budowie dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Gocławek – Warszawa Wawer. Ponadto pasażerowie korzystają z pięciu podziemnych przejść dla pieszych. Dwa w okolicy przystanku Warszawa Gocławek, a kolejne przy ul. Tomasza Edisona, ul. Jana Skrzyneckiego oraz pomiędzy ulicami IV Poprzeczna a V Poprzeczna.
Przebudowę przeszło dotychczasowe przejście pod torami na stacji Warszawa Wawer. Wszystkie obiekty podziemne mają schody i pochylnie lub windy. Powstały również dwa bezpieczne przejścia przez tory prowadzące na teren Rezerwatu przyrody Olszynka Grochowska. Przy przystanku Warszawa Olszynka Grochowska dotychczasowa kładka nad torami została zastąpiona nową, wyposażoną w schody i windy.