W styczniu Wilno, Ryga i Tallin uzyskają dogodne dla pasażerów połączenie kolejowe. Choć nie będzie to jeszcze pociąg bezpośredni, to jednak czas podróży z przesiadkami znacznie się skróci – do 10 godzin. Teraz trudno jest dojechać z Wilna do Tallina krócej niż w jeden dzień. To połączenie można uznać za swego rodzaju duży krok w realizacji projektu magistrali kolejowej RailBaltica.
Rail Baltica ma połączyć docelowo Warszawę, Wilno, Rygę, Tallin i przez tunel pod dnem Zatoki Fińskiej – Helsinki. Budowa tej magistrali kolejowej jest jeszcze daleka od ukończenia, ale przewoźnicy już od dawna próbują integrować swoje usługi, czego przykładem są pociągi z Warszawy do Wilna i z Wilna do Rygi. Na razie jednak koleje nie są interoperacyjne i trzeba się poruszać z przesiadkami.
Koleje z Litwy, Łotwy i Estonii – LTG Link, Vivi i Elron – poczyniły kolejny krok w kierunku zbudowania atrakcyjnej oferty dla podróżnych, którzy teraz jeżdżą między tymi krajami przede wszystkim samochodami. 6 stycznia zostanie uruchomione połączenie Wilno-Ryga – Tallin, które będzie koordynowane przez trzech przewoźników. Pociąg LTG Link pojedzie z Wilna do Rygi, potem skład Vivi pojedzie do stacji Valga na granicy Łotwy i Estonii, a stamtąd Elron dowiezie pasażerów do Tallina. Przesiadki – będą dwie- mają zajmować od 10 do 20 minut każda. Przeprowadzono jazdę próbną pociągiem PESA 730 ML na trasie Wilno-Valga w celu sprawdzenia zgodności technicznej wyprodukowanego w Polsce pociągu z estońską infrastrukturą kolejową.
Cała podróż ma zająć do 10 godzin. To już będzie konkurencyjne połączenie względem transportu samochodowego, gdyż przejazd autem z Wilna do Tallina zajmuje co najmniej 7,5 godziny, ale bez uwzględnienia postojów na odpoczynek kierowcy. Kolej stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna, gdy w przyszłości uda się uruchomić połączenia bezpośrednie Wilno-Ryga-Tallin.
Cieszę się, że wspólne wysiłki, cierpliwa praca i dyskusje Ministerstwa Transportu, Grupy LTG i współpracowników z krajów bałtyckich przynoszą dalsze owoce – trwają aktywne przygotowania do uruchomienia usług pociągów pasażerskich na trasie Wilno, Ryga i Tallinn , jeszcze przed budową europejskiej linii kolejowej Rail Baltica. Rozwój nowych międzynarodowych szlaków kolejowych to jedno z najważniejszych zadań ostatnich lat – stwierdził Marius Skuodis, Minister Transportu Litwy.
Raitis Nespors, dyrektor generalny łotewskiego Vivi, powiedział, że przed zakończeniem projektu Rail Baltica konieczne jest połączenie kolejowe krajów bałtyckich.