Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Nowe decyzje w sprawie otwartego dostępu

Nowe decyzje w sprawie otwartego dostępu

Redakcja
Fot. Dawid Gubler

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał trzy nowe decy

zje dotyczące otwartego dostępu: jedną dla RegioJet i dwie dla Kolei Wielkopolskich. Decyzja dla czeskiego przewoźnika umożliwia uruchomienie pociągów na trasie Praha hl.n. – Przemyśl Główny, a polskiej spółce przyznano prawo dostępu do infrastruktury kolejowej na trasach Poznań Główny – Gdynia Główna oraz Poznań Główny – Ustka. Przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej wymagają do uruchomienia kolejowych połączeń komercyjnych decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo ograniczonego dostępu.

REGIOJET

RegioJet otrzymał od Prezesa UTK decyzję przyznającą otwarty dostęp na trasie międzynarodowej Praha hl.n. – Przemyśl Główny – Praha hl.n., w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przewoźnik jest uprawniony do uruchomienia codziennie 1 pary pociągów.

Po polskiej stronie granicy pociąg będzie zatrzymywał się na stacjach: Katowice, Kraków Główny, Rzeszów Główny i Przemyśl Główny. Połączenia realizowane na podstawie decyzji w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r. powinny stanowić uzupełnienie oferty przewozowej zapewnianej na obszarach województw: śląskiego, małopolskiego i podkarpackiego organizowanej przez właściwych organizatorów publicznego transportu zbiorowego.

KOLEJE WIELKOPOLSKIE

Koleje Wielkopolskie w ramach przyznanego otwartego dostępu chcą uruchamiać połączenia w dwóch relacjach: Poznań Główny – Gdynia Główna – Poznań Główny oraz Poznań Główny – Ustka – Poznań Główny. Przewozy mają być realizowane w obu przypadkach w wakacyjne soboty i niedziele 2025-2029:

  • od 28 czerwca 2025 r. do 31 sierpnia 2025 r.;
  • od 27 czerwca 2026 r. do 30 sierpnia 2026 r.;
  • od 26 czerwca 2027 r. do 29 sierpnia 2027 r.;
  • od 24 czerwca 2028 r. do 3 września 2028 r.;
  • od 23 czerwca 2029 r. do 2 września 2029 r.,

a także 15 sierpnia 2025 r., 15 sierpnia 2028 r. oraz 15 sierpnia 2029 r.

Na obu wnioskowanych trasach Koleje Wielkopolskie uruchomią 1 parę pociągów w dobie. Planowane stacje zatrzymań w relacji Poznań Główny – Gdynia Główna to: Poznań Główny, Gniezno, Inowrocław, Bydgoszcz Główna, Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa, Sopot i Gdynia Główna. Natomiast w relacji Poznań Główny – Ustka: Poznań Główny, Oborniki Wielkopolskie Miasto, Rogoźno Wielkopolskie, Chodzież, Piła Główna, Szczecinek, Białogard, Koszalin, Sławno, Słupsk, Ustka.

Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, przewoźnik kolejowy, który chce świadczyć komercyjny przewóz pasażerski na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, występuje do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z wnioskiem o przyznanie otwartego dostępu na interesującej go trasie kolejowej. Po przeprowadzonej procedurze Prezes UTK, jako polski organ regulacyjny, wydaje decyzję:

  • przyznającą otwarty dostęp,
  • przyznającą ograniczony dostęp, lub
  • odmawiającą przyznania otwartego dostępu.

Wskazane decyzje administracyjne dotyczące otwartego dostępu zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Prezesa UTK.

W ostatnim czasie do Prezesa UTK złożone zostały kolejne wnioski dotyczące otwartego dostępu. Wszystkie powiadomienia dotyczące tras krajowych oraz międzynarodowych publikowane są na stronie internetowej UTK.

Obecnie Prezes UTK prowadzi 28 postępowań administracyjnych dotyczących otwartego dostępu, w tym:

  • 11 na wniosek RegioJet a.s.;
  • 4 na wniosek Gepard Express, SE;
  • 3 na wniosek Kolei Wielkopolskich sp. z o.o.;
  • 3 na wniosek Kolei Dolnośląskich S.A.;
  • 3 na wniosek SKPL Cargo sp. z o.o.;
  • 1 na wniosek Flixtrain GmbH;
  • 1 na wniosek Leo Express s.r.o.

Prezes UTK dokonuje okresowej kontroli działalności przewoźników kolejowych wykonujących usługę w ramach otwartego dostępu w zakresie warunków jej wykonywania określonych w decyzji dotyczącej otwartego dostępu. W przypadku wystąpienia rażącego naruszenia warunków określonych w decyzji lub zaprzestania wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy z przyczyn leżących po stronie przewoźnika, Prezes UTK uchyla decyzję o przyznaniu otwartego dostępu.

Podobne artykuły