Litewski rząd zatwierdził plan rozwoju infrastruktury dla węzła kolejowego Rail Baltica w Panevėžys oraz uruchomił procedury wykupu gruntów na potrzeby publiczne, które mają zakończyć się do końca 2027 roku.
W zachodniej części miasta, w sąsiedztwie istniejącego węzła komunikacyjnego, powstanie międzynarodowa stacja pasażerska Rail Baltica. Tory kolejowe prowadzące do tej stacji pozwolą na obsługę nawet 4 800 pasażerów dziennie. „Stacja pasażerska oraz nowa infrastruktura kolejowa przyniosą istotne korzyści całemu regionowi Panevėžys i jego mieszkańcom” – podkreślił Mindaugas Tarnauskas, wiceminister transportu i komunikacji Litwy. Warto zaznaczyć, że podczas planowania węzła podjęto decyzję o zachowaniu wszystkich 23 budynków mieszkalnych na terenie ogrodu działkowego „Šilas”, znajdującego się w pobliżu planowanej linii kolejowej.
W październiku przedstawiono raport oceny oddziaływania na środowisko dla nowego węzła. Zgodnie z dokumentem, planowane inwestycje przyczynią się do popularyzacji transportu publicznego, redukcji emisji gazów cieplarnianych, zmniejszenia liczby wypadków drogowych oraz skrócenia czasu podróży do Panevėžys.
Nowa infrastruktura
W pobliżu miejscowości Gustonys zaplanowano także budowę stacji towarowej, terminali ładunkowych, magazynów sprzętu wojskowego oraz regionalnej stacji pasażerskiej. Wybór pierwszej alternatywy, uwzględniającej budowę międzynarodowej stacji w Panevėžys, został poparty przez lokalne organizacje biznesowe i przemysłowe. Inwestycja przyciągnie nowych mieszkańców i pracowników, przynosząc znaczne korzyści dla całego regionu.
Na Litwie planowane są trzy międzynarodowe stacje pasażerskie Rail Baltica – w Wilnie, Kownie oraz Panevėžys. Do zatwierdzenia pozostaje jedynie plan specjalny dla odcinka kolejowego Kowno-Wilno.
Rail Baltica to nie tylko krok w stronę modernizacji transportu na Litwie, ale także znaczący impuls dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju i regionu Panevėžys.